Aangrijpend werk

Rosemarijn Milo 07 maart 2021 Auteur
Dit boek is verbluffend, net als het eerdere boek dat ik van Sands heb gelezen, ‘East-West Street’.
Verbluffend, niet alleen door de diepgang, de hoeveelheid informatie die het boek geeft, en de jarenlange studie die het schrijven ervan heeft gevergd, maar voor mij vooral door de merkwaardige bijna-vriendschap tussen de schrijver en Horst (von) Wächter.
Het boek beschrijft het leven, de carrière als steeds hogere SS-officier voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog, en de vlucht na de oorlog van Otto von Wächter. Deze von Wächter wordt beschouwd als een van de grootste nazi-misdadigers aan wiens handen het bloed van honderdduizenden kleeft. Een van zijn zoons, Horst, kan niet met die gedachte leven en probeert stelselmatig zijn vader te zien als een welwillende figuur die, als hij al iets met moorden te maken zou hebben, nu eenmaal niet anders kon. Het boek kon tot stand komen (mede) dankzij de vele contacten tussen Sands en de zoon Horst von Wächter. Hoewel Sands overtuigd was van de grote criminele rol van de SS-er Otto en de bewijzen daarvoor zich opstapelden, lukte het hem niet de zoon op andere gedachten te brengen. Het tegenovergestelde was ook het geval: hoewel de zoon overtuigd was van de onschuld van zijn vader, lukte het hem niet, ondanks de overweldigende bewijzen, te accepteren dat zijn vader een massamoordenaar was. Niettemin was het juist goede verstandhouding tussen hen beiden, die Sands steeds verder hielp het beeld van vader Otto von Wächter te vervolmaken. Zoals bij veel boeken over de Tweede Wereldoorlog laat ook dit boek je in verbijstering achter over zoveel slechtheid in de menselijke natuur.
Het is een boek dat je zo snel mogelijk moet uitlezen. Doe je dat niet, dan loop je het risico te verdwalen in de schier oneindige hoeveelheid namen van personen die er een rol in spelen. Gelukkig heeft Sands voor in het boek een overzicht gegeven van de belangrijkste figuren in de familie-,vrienden-, en beroepsmatige kring van Otto von Wächter, waarnaar je zonodig – en dat is nodig – kunt teruggrijpen. Aan het einde van boek is een index van bijna 20 pagina’s met personen- en plaatsnamen. Het enige minpuntje is, dat de vele afbeeldingen zo klein en onduidelijk zijn dat zij bijna geen toegevoegde waarde hebben.
Al met al een aangrijpend werk.

Meer recensies van Rosemarijn Milo