Fraaie Bourgondische vertelling

Rudi (Culemborg) 10 oktober 2019
Nu had ik Frits van Oostroms 'Jan van Brederode' gelezen, dus ik had eindelijk een beeld van 14e eeuws, ja, eh, Nederland toch maar: Holland, Utrecht, Gelre, Brabant. Dat was een geweldig boek, ik zou weer eens fragmenten moeten lezen om de taal te herinneren.

De taal van Bart van Loo tuit nog in mijn oren. Doorlopend stevige beeldspraak, een sappige vertelling. Met vaart en flair. Ook enig mondvocht. Bourgondisch als de hoofdpersonen in het boek.
En een zeer boeiende inhoud ook. Het plaatst de Nederlandse geschiedenis wel in perspectief; de wereld draaide toen vooral om Vlaanderen. Het sluit prefect aan op wat Frits van Oostrom schreef. Had ik die ook 4 en een halve ster willen geven?

Meer recensies van Rudi (Culemborg)