Verplichte literatuur!

Rudy BLOM 14 april 2024
Winnaar van de Booker prize 2023 en wat voor een winnaar. De auteur schreef een boek dat aan de ribben blijft plakken. Hoewel alles fictie is in het land dat hij beschrijft met name Ierland. Weten we allemaal dat dit de rauwe werkelijkheid is in sommige landen van onze wereldbol. Een doorsnee welstellend gezin met vier kinderen wordt op een dag geconfronteerd met een regime die het met de mensenrechten niet meer zo nauw neemt en alle wetten en grondregels aan zijn laars lapt. De vader van het gezin wordt opgepakt door de geheime politie en de moeder is aangewezen om met de vier kinderen verder haar boontjes te doppen. Vier kinderen van een baby tot een 17-jarige worden onder zeer zware spanning geplaatst en hun tot dan toe comfortabel leventje wordt totaal op zijn kop gezet. De moeder zal met al haar kracht en al haar middelen haar gezin proberen van veel onheil te vrijwaren. Niet alleen loert het gevaar van buiten maar ook intern zijn hoopoplopende spanningen. De auteur en de mooie vertaling van het boek geven ons een beeld in een doorlopende stijl die ons af en toe naar adem doet happen. Het is uiteraard geen vrolijk en ontspannend boek, maar elkeen die van literatuur houdt moet dit gelezen hebben. Dit is een wereld die bestaat en waar we elke dag in de krant over lezen.

Meer recensies van Rudy BLOM