Heerlijk boek!

Rudy BLOM 27 februari 2024
Ik heb dit boek met heel veel plezier gelezen. De auteur Jonathan Coe is een rasverteller. Het is niet alleen het verhaal van de hoofdpersoon in het boek Calista, een Grieks meisje dat bij toeval terechtkomt bij de opnames van de film 'Fedora' en daar haar weg vindt. Maar ook laat het boek ons meegenieten van de filmregisseur Billy Wilder. Een regisseur weliswaar op zijn retour, maar met een heel rijk filmverleden. Het geeft de lezer een inkijk in het leven van de regisseur en zijn entourage tijdens de opnames. Het leven van Calista is een aaneenschakeling van toevalligheden die haar latere carrière een boost geven om filmmuziek te gaan componeren. De filmwereld is een metafoor voor het verleden en de toekomst. Vele scenes zijn zo mooi geschreven dat je er later nog wil naar teruggrijpen. Jonathan Coe is een auteur die zich altijd goed kan inleven en zich uitzonderlijk documenteert over een onderwerp. Hier doet het dit terug met verve.

Meer recensies van Rudy BLOM