De gekke kunstenaar

Ruud 20 juli 2021
"Uiteindelijk was een krankzinnige niet zo heel anders dan de doorsnee mens" Ik weet het. Een recensie openen met een citaat uit een boek is not done. Temeer als je bedenkt dat de wereld beroemde kunstenaar Dadd dit denkt, terwijl hij bijna zijn hele leven in een krankzinnigen instituut heeft gezeten.En toch is het niet zo gek. Helen de zus van John is manisch depressief. Robert de vrouw van Catherine was ongewenst en absoluut niet in staat om wie dan ook dichtbij te laten komen. Zij allen worstelen zich door het leven buiten een krankzinnigen instituut. Waarom wordt de 1 opgesloten en de ander niet. Millikowski heeft in 1967 hier al een boek over geschreven. Wie of wat bepaalt wie opgebost moet worden en wie niet. Hoe dan ook het werk van Dadd speelt een centrale rol in dit boek waar genoemde personen allemaal een rol inspelen. Mooi geschreven boek en goed uitgewerkte karakters.

Meer recensies van Ruud