Prima reeks

Ruud 11 januari 2020
Ik heb inmiddels 22 van 23 delen van de Decker en Rina reeks gelezen. Bij het eerste deel, dacht ik, dat ik het na 2 of misschien 3 boeken wel gezien zou hebben. Fout. Oké, in de eerste delen is er relatief veel uitleg over het Joodse geloof en dat vroeg om enige inspanning. Vooral als je verwacht uitsluitend recht toe, recht aan thrillers te lezen. Gelukkig is de reeks over Decker en Rina meer dan dat. Gaandeweg weg wordt de familie Decker een smeltkroes van diverse culturen. Dat begint met Decker en Rina zelf als gevolg van hun totaal verschillende geloof, maar na mate beide ouder worden, komt uit alle hoeken van de wereld aangetrouwde familie de feestvreugde vergroten. Het is prachtig om te lezen dat mensen met een verschillende achtergrond van elkaar leren en kunnen samenleven. Ik zou bijna bepaalde, niet met name genoemde, mensen in de wereld dringend adviseren deze reeks te lezen.

Om misverstand te voorkomen. De reeks bestaat nog steeds in de eerste plaats uit thrillers. Lekker vlot geschreven en voor mij enigszins verrassend elk van de 22 gelezen boeken heeft een zodanig ander plot, dat het niet gaat vervelen. Natuurlijk heeft elk boek een kop en een staart en volgt het een bepaald stramien, waarin een moord centraal staat. Maar toch door de interacties tussen de diverse rechercheurs en/of familieleden is het ook, misschien wel, een beetje een roman.

Tenslotte is het vermakelijk te lezen hoe diverse generaties met elkaar omgaan. Daar waar Decker als jonge hond, in het begin van de reeks in de grote stad, zich nog stort met 80 uur werken in de week op de moordzaken, neemt hij in deel 22, inmiddels over de 60, genoegen met een plattelands baantje.

Meer recensies van Ruud