You love it or you don't

Sabine martinez 10 december 2023
De Vallei, met het gele huis. de vallei waar het altijd koud is.
de Vallei waar de 3 generaties van dit boek in opgroeien.
de Vallei waar ze niet van los komen.
Augusta, Constanza en Gaia. hun levens worden tentoongesteld in dit autobiografische boek.
het verhaal speelt zich af in Noord Italie en wordt het grootste gedeelte door de ogen van Constanza verteld.
de generatie begint bij Augusta die een wat liefdeloze relatie heeft met haar dochter Constanza.
Constanza die probeert de vallei te ontvluchten maar dat pakt niet echt goed voor haar uit.
Gaia de dochter van Constanza word dan ook geboren in een afkickkliniek.
het boek neemt je mee op reis door de 3 generaties en hun worstelingen met het leven.

Doordat ik het boek in een leesclub hier op Hebban heb mogen lezen zie ik dat de meningen best verschillen. wat de een prachtig vond kan de ander zich niet in herkennen en andersom.
ook is het duidelijk dat het literaire aan dit boek zeker gewaardeerd word.
ikzelf heb best wat kunnen leren uit de mening van de medelezers en mijn mening op sommige vlakken wat bijgespijkerd.
Lamberti werd in Italie erg gewaardeerd door dit boek. voor hun misschien erg herkenbaar maar helaas heb ik dat stuk niet gevoeld.
het is geen boek die je zomaar even uitleest. ikzelf vond het wat rommelig en somber. ik miste de levensvreugde het meest.

Meer recensies van Sabine martinez