Prachtig, mooi, soms macaber liefdesverhaal

Sandra Remmig 02 juni 2022
Over de auteur:

Lars de Brabander is een veelzijdig ondernemer met de luchtvaart als rode draad door zijn carrière. Hij groeit omringd door tien gezinsleden op te Curaçao waarna hij na zijn middelbare school terechtkomt op de opleiding voor fysiotherapie in Nederland. Al snel blijkt dat zijn interesses elders liggen. Hij volbrengt de toeristische opleiding in Breda en belandt direct bij de legendarische Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Pan Am waar zijn carrière een vlucht neemt, gevolgd door enkele andere luchtvaartmaatschappijen. Deze loopbaan stelt hem in staat de wereld te ontdekken, een bijzondere wereld met excentrieke mensen die terug te vinden zijn in zijn werken. Zo schrijft hij in Chili en Indonesië over een oude man die zwaar getroffen is door een hersenbloeding en enkel nog communiceert met zijn onderbewustzijn, zijn tweede ik. In Colombia raakt hij geïnspireerd door de internationale drugshandel die ook zijn eiland Curaçao niet ongemoeid laat. En in New York en Italië raakt hij bevlogen door de Gouden Eeuw en schrijft hij zijn derde manuscript De herovering van New York wat als debuut verscheen bij uitgeverij Aspekt.

Achterflap:

Na een bewogen leven besluit de excentrieke Alphonse De Montadour noodgedwongen een verlaten graftombe te betrekken op het beruchte kerkhof Père-Lachaise in het Parijs van de 19e eeuw. Wat brengt deze oudere man zover? Wat kan er gebeurt zijn dat iemand beslist om al zijn materiële rijkdom in de vuilnisbak te gooien en als clochard verder door het leven te gaan? Op de begraafplaats komt de door vele harten beminde Alphonse in contact met bijzondere en beroemde, in hun rust verstoorde figuren. En terwijl de laatste Franse Revolutie zich op de achtergrond in het centrum van Parijs afspeelt, heeft Alphonse de bizarre taak om een aanstaande revolutie op het kerkhof af te wenden.
De fluisteraar van Père-Lachaise is een macaber en geestig liefdesverhaal over een excentrieke zwerver met een geheim en een gave.

Mening:

De fluisteraar van Père-Lachaise is een heel ander boek dan de boeken die ik normaal gesproken lees. Toch sprak de achterflap mij enorm aan. Een excentriek persoon, Parijs en Père-Lachaise waren voor mij de woorden waar ik door getriggerd werd. Ik ben, lang lang geleden op Père-Lachaise geweest. En ik wilde graag de sfeer proeven die ik daar destijds had.

Het verhaal speelt zich af in het Parijs van de 19e eeuw. We maken kennis met Alphonse De Montadour. Een oudere man die na een avontuurlijk leven afstand doet van al zijn bezittingen en zijn intrek neemt in een graftombe op de beroemde begraafplaats Père-Lachaise. Ik moest in het begin wel even in het verhaal komen, maar al snel vroeg ik mij af: wie is deze Alphonse en waarom leeft hij op deze wijze? Hij is bevriend met de poortwachters en met een muis. Alphonse heeft een bijzondere gave.. Op de begraafplaats ontmoet hij regelmatig mensen waar hij een praatje mee maakt. We maken kennis met al deze mensen en zien hoe er tussen Alphonse en een aantal van deze personen bijzondere relaties ontstaan. Verder wordt duidelijk dat Alphonse een bijzondere gave heeft. In het begin vond ik hem een vreemde snuiter, maar langzamerhand leerde ik hem beter kennen en sloot ik hem in mijn hart. Ik wilde hem leren kennen, horen over zijn leven, zijn beweegredenen. Ik voelde enorm met hem mee. Zijn zorgen over de revolutie, die zich niet alleen in het centrum van Parijs afspeelt, maar ook op Père-Lachaise, werden mijn zorgen. Aan Alphonse de taak deze revolutie af te wenden. Gaat het hem lukken? En tegen welke prijs? De Brabander heeft een ontzettend mooie beeldende schrijfstijl, waardoor ik de personages levendig voor me zag en het voelde als het ware of ik naast Alphonse op één van de bankjes van Père-Lachaise zat en ja, ik voelde de sfeer die daar gehangen moest hebben.

Ik kan er niet teveel over vertellen zonder te spoileren. Of eigenlijk kan ik er heel veel over vertellen, maar dit boek moet je gewoon gaan lezen. Er zijn stukken in het verhaal die ongeloofwaardig zijn, maar de auteur verweeft op zo’n sublieme wijze stukjes geschiedenis door het verhaal dat het mijns inziens niet storend is en dit het verhaal alleen maar ten goede komt. Een prachtig, soms macaber verhaal, maar ook een mooi liefdesverhaal. Ik heb echt de tijd genomen om dit boek te lezen. Ik heb van begin tot eind Genoten en dat laatste hoofdstuk…wauw, dat had ik niet verwacht en wat een mooie afsluiting van dit bijzondere verhaal! Ik heb met een beetje melancholisch gevoel dit boek dichtgeslagen.

5 stralende sterren voor De fluisteraar van Père-Lachaise

Sandra Remmig