Duivels dilemma

Sandra Remmig 06 januari 2024
Ik las Het Dubai Ultimatum van Era Richmen. Archeoloog Egon Zilverberg doet een schokkende ontdekking. Als dit bekend wordt zal het de wereld voorgoed veranderen. Hij besluit te zwijgen over deze ontdekking mits de wereldleiders van de G-20 over de brug komen en een fonds oprichten waarin zij gezamenlijk jaarlijks 250 miljard dollar storten. Dit fonds is bedoeld voor verbeteringen aan milieu en klimaat. Een duivels dilemma. De wereldleiders openen de jacht op Zilverberg. Zal het hen lukken hem te vinden en tot stoppen te dwingen? Of is Zilverberg slimmer dan hen allemaal? Het verhaal wordt afwisselend verteld vanuit Zilverberg, zijn beoogd opvolger Dwight Webber en enkele wereldleiders waaronder de president van de VS.
Politieke spelletjes, waarbij men toch voornamelijk kijkt naar hun eigen belang. Richmen neemt de lezer mee naar verschillende plekken op de wereld en geeft ons een inkijkje wat de verschillende belangen zijn. Politiek, maar ook op persoonlijk vlak. Wat zou er kunnen gebeuren als de ontdekking van Zilverberg openbaar wordt gemaakt? Het boek kent veel personages, maar dit leidt niet tot verwarring en de personages zijn allen goed uitgewerkt en krachtig neergezet. Er zitten een aantal verrassende wendingen in het verhaal en het geheel heeft mij wel over bepaalde dingen aan het denken gezet. Wat als...
Het Dubai Ultimatum is geschreven door Eric Bakker en Herman Zandstra Ik heb er van de eerste tot de laatste letter van genoten. Wauw, wat een boek!

Meer recensies van Sandra Remmig