Prachtig historisch kinderboek

Sandra1968 22 augustus 2019
"Clara en het krantenmeisje" is deel 2 van een trilogie over het arbeidersmeisje Clara maar zeer goed als stand-alone te lezen. Schrijvers Pieter Feller en Tiny Fisscher nemen mij mee naar de jaren 1911/1912. De jaren waarin er nog met centen, stuivers en hooguit een kwartje of een gulden werd betaald, de bodem bijna uit de kolenemmer viel of dat er gesmolten sneeuw door de zolen van de schoenen sijpelde maar dat er nog geen geld was voor een nieuw paar. De 12-jarige Clara moet na het overlijden van haar vader van school af om te gaan werken, er moet geld in het laatje komen. Zij wordt het allereerste krantenmeisje van Nederland en komt daarmee zelf(s) in de krant! Pittige Clara blijkt talent te hebben voor het verkopen van de krant en daarnaast een neus voor allerlei nieuwtjes die zij voor een paar centen extra verkoopt aan dezelfde krant. Het duo Feller/Fischer heeft mij met huid en haar het verhaal ingesleept. In een frisse toegankelijke schrijfstijl laten zij mij kennismaken met een tijd waarin armoede naast samenhorigheid leeft en waar Clara heel voorzichtig haar eigen, en voor die tijd vooruitstrevende, dromen naleeft... ik heb echt genoten van dit prachtige historische kinderboek!

Meer recensies van Sandra1968