Ouderwets goed

Sandra1968 11 november 2019
Werd aan mijn hooggespannen verwachtingen, die bij een gerenommeerde schrijver als Stephen King toch altijd aanwezig zijn, voldaan met "Het Instituut"? Ik kan hier volmondig ja op zeggen! Het is weer een ouderwets goed verhaal, een beetje in de stijl van zijn eerder geschreven "De beproeving”.

Het verhaal gaat over de hoogbegaafde Luke. Midden in de nacht wordt hij, nadat zijn ouders zijn vermoord, ontvoerd naar het ultrageheime Instituut. Als hij hier wakker wordt blijken er meer kinderen te zijn die ook zijn ontvoerd en al deze kinderen hebben speciale krachten zoals telekinese of telepathie. De krachten worden door de wrede wetenschappers van het Instituut voor doeleinden gebruikt waarvan de kinderen op dat moment nog geen weet van hebben. De afdeling waar Luke wakker is geworden is Voorkant, als je alle onderzoeken door de wrede wetenschappers van het Instituut hebt gehad dan ga je naar Achterkant... en geen kind is daar ooit vandaan teruggekomen... dit vooruitzicht doet Luke besluiten om ontkomen en hulp te gaan zoeken, maar of dat gaat lukken uit het zwaar bewaakte Instituut dat valt nog te bezien!

Het blijft een gave van King om dusdanige personages neer te zetten, dat je ze gaat zien als je buurjongetje of de buurman van het huis verderop. En, en dat vind ik persoonlijk altijd het meest angstaanjagende element in dit soort verhalen van King, dat je gaat denken "het zou zomaar kunnen, het zou mij niets verbazen als dit soort onderzoeken echt plaats vinden"! Kortom blown away en een paar uurtjes heerlijk leesplezier met dank aan Mister King!

Meer recensies van Sandra1968