Aangrijpend en gedetailleerd verhaal over een tiener die de oorlog weet te overleven

Sanne de Graaf 23 maart 2020 Hebban Recensent
In De jongen die tien concentratiekampen overleefde vertelt Alan Gratz het verhaal van de tienjarige Yanek die aan het begin van de Tweede Wereldoorlog met zijn ouders in Polen woont. Al snel worden ze gedwongen in het getto te gaan wonen en moeten ze hun appartement met andere gezinnen delen. Als zijn ouders op een dag afgevoerd worden, staat Yanek er alleen voor. Ook hij ontkomt niet aan de gruwelijkheden van de Duitse bezetters en wordt te werk gesteld in diverse kampen. Hoe Yanek het doet is een raadsel, maar gedreven door hoop weet hij in zijn eentje de wandaden in tien concentratiekampen te overleven.

Alan Gratz (1972) is een Amerikaanse schrijver van romans voor jongvolwassenen. Hij schrijft voornamelijk boeken met oorlog als thema waarvoor hij verschillende awards heeft gewonnen.
Het verhaal van Yanek is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Yanek Gruener, die later zijn naam veranderde in Jack Green.

In De jongen die tien concentratiekampen overleefde bespreekt Gratz het leven van Yanek gedurende de Tweede Wereldoorlog. Meegekeken van over diens schouder, ziet de lezer welke ontberingen hij moet doorstaan. Het verlies van dierbaren, het verdriet, de angst, de kou, de honger, de onmenselijke omstandigheden, de mishandelingen, de moorden. Alles wordt door Gratz besproken en op een dusdanige manier beschreven dat het geen enkele moeite kost met Yanek mee te leven.

Doordat het boek is opgebouwd uit korte hoofdstukken duren elk van de gebeurtenissen niet al te lang. Het verhaal is op deze manier voor de jonge lezer goed behapbaar en wellicht raakt hij minder ontmoedigd om eraan te beginnen dan bij dikke boeken vaak het geval is. Maar ondanks dat het boek minder pagina’s in omvang bevat, is De jongen die tien concentratiekampen overleefde wél een zeer compleet verhaal. Het verslaat de zes jaar aan oorlog die Yanek meemaakt en al zijn verblijfplaatsen worden even aangrijpend en breed uitgemeten. In chronologische volgorde doorkruisen we op die manier de oorlogsjaren.

Doordat het verhaal gaat over tiener Yanek, zal het de doelgroep zeker aanspreken. Tieners die het verhaal lezen zullen zich ongetwijfeld afvragen hoe het voor hen zou geweest in de oorlog, hoe het is om je ouders te missen, niet naar school te kunnen of mishandeld te worden of geen eten te hebben. Het boek is gekwalificeerd als 12+, maar doordat alle gebeurtenissen gedetailleerd worden besproken zou ik het eerder aanraden aan lezers die iets ouder zijn en al enige verhalen over het onderwerp hebben gelezen.

Gratz geeft in het slotwoord aan dat De jongen die tien concentratiekampen overleefde een fictief verhaal is, maar gebaseerd is op het verhaal van Jack. Gaten in het geheugen van Jack heeft Gratz zelf opgevuld met kennis en informatie die hij heeft opgedaan. Ondanks deze combinatie van fictie en werkelijkheid, is niet te merken waar deze twee in elkaar overgaan. De jongen die tien concentratiekampen overleefde is intens aangrijpend en zal je gedurende het hele boek in zijn greep houden.

Meer recensies van Sanne de Graaf