Ziek of zo?

Sarah de Groot 19 april 2024
Ziek of zo?! van Alexander Heemskerk is een aangrijpend persoonlijk verhaal over onbegrepen pijn. Wanneer Alexander wakker wordt met acute buikpijn, weet hij nog niet dat dit incident zijn hele level compleet zal veranderen. De pijn is zo ondragelijk dat hij naar de spoedeisende hulp gaat. Daar worden echter geen afwijkingen gevonden. Wat volgt is een jarenlange zoektocht naar een verklaring voor deze pijn. De zoektocht is er vooral een die bestaat uit teleurstellingen. Wanneer de zoektocht niets concreet oplevert, gaat ook zijn eigen omgeving aan hem twijfelen. Heeft hij nu echt iets of verzint hij alles? Bij Alexander zelf slaat de twijfel soms ook toe. Wat is er nu echt met hem aan de hand?

Alexander heeft met het schrijven van dit verhaal een stem gegeven aan hoe het is om te leven met een onbegrepen pijn. Tijdens het lezen van dit boek, was het alsof ik ook een deel van mijn eigen verhaal las. Wat ik tijdens het lezen nog niets wist, was dat door een onverwachte wending in mijn leven het verhaal van de auteur m.b.t. zijn diagnose ineens heel dicht bij zou komen.

Dankzij verhalen zoals deze wordt er een stem gegeven aan datgene wat onvindbaar en naamloos is. Door mijn eigen ervaring begrijp ik heel goed hoe diagnoses gemakkelijk over het hoofd gezien kunnen worden met als gevolg dat mensen langdurig ondraaglijk moeten leiden.

Ik herken de eindeloze zoektocht naar erkenning. Je voelt dat er iets niet goed is in je lichaam, maar wordt niet serieus genomen. Het verlies van de kwaliteit van leven, de onmacht en uitzichtloosheid die daar bij komen kijken, kunnen heel traumatisch zijn. Helaas staat het verhaal van de auteur niet op zichzelf en is het iets waar veel mensen die in de medische molen terechtkomen mee geconfronteerd worden.

Ik vind het heel sterk hoe de auteur zijn verhaal onder woorden gebracht heeft. De brief die zijn moeder aan hem geschreven heeft, kwam bij echt mij binnen. Het gedicht in de epiloog is een mooie afsluiting van zijn persoonlijke verhaal. Ik denk dat heel veel mensen herkenning zullen vinden in dit verhaal.

Meer recensies van Sarah de Groot