Onzichtbare vrouwen

Sarah de Groot 23 april 2024
In het boek “Onzichtbare vrouwen” heeft Caroline Criado Perez (wetenschappelijke) data verzameld waaruit blijkt dat onze samenleving voornamelijk is ingericht op mannen. Aan de hand van wereldwijde casestudy's wordt een veelzijdigheid van verschillende data besproken. De auteur probeert aan te tonen dat het vrouwelijke deel van onze bevolking op verschillende gebieden wordt gedecimeerd en uitgesloten. Dit resulteert in een genderdatakloof die invloed heeft op het welzijn van vrouwen.

De auteur heeft voor het schrijven van dit boek heel veel informatie en data uit statistieken verzamelt. Het boek bestaat hierdoor voornamelijk uit een collectie van verschillende statistieken.

Op verschillende momenten word je als lezer overladen met een grote hoeveelheid informatie. Het boek verliest hierdoor een duidelijke lijn. Als lezer raak je hierdoor echt het overzicht kwijt.

Hoewel ik mij soms afvraag of de conclusies die de auteur aan bepaalde data verbindt wel klopt, is de auteur wat mij betreft er wel een geslaagd om aan te tonen dat de positie van vrouwen binnen onze samenleving niet gelijk is aan die van mannen. De data zoals die gepresenteerd wordt in het boek geeft in ieder geval aan dat er werk aan de winkel is om de positie van vrouwen in de wereld te verbeteren.

“Wie de helft van de mensheid uitsluit van kennisontwikkeling, ziet ideeën over het hoofd waarmee verandering kan worden bewerkstelligd.”

Dit boek bevat een hoop interessante data, die zeker de moeite is om eens te lezen en je echt aan het denken zet. Hopelijk wordt er ook actief iets gedaan om de genderkloof te dichten, zodat ieder mens op een gelijkwaardige manier kan deelnemen aan de samenleving.

Meer recensies van Sarah de Groot