Een indrukwekkend verhaal

Sarah de Groot 08 april 2024
Het boek ‘De stem van Napels’ wordt verteld vanuit twee verhaallijnen.

In de eerste verhaallijn volgen we het verhaal van Luisa Giordano. Het verhaal van Luisa speelt zich af tijdens WOII in het jaar 1943. Centraal in dit verhaal staan de gebeurtenissen die tijdens de oorlog in Napels hebben plaatsgevonden. Vrouwen hadden destijds veel minder rechten dan ze nu hebben, waardoor het enige wat Luisa kon inzetten tijdens de oorlog haar eigen stem was.

‘Geloof je dat mensen ten strijde kunnen trekken met woorden?’

De tweede verhaallijn speelt zich af in Hollywood in de jaren 60. Actrice Lola komt oorspronkelijk uit een achterstandswijk uit het Italiaanse Napels. Ze heeft een lange weg afgelegd om uiteindelijk een goedbetaalde actrice te worden. Lola leidt een luxeleven vol met glamour, maar is alles wel zo rooskleurig als het lijkt? Als ze een rol aangeboden krijgt voor een film die zich afspeelt in Napels, is zich ervan bewust dat ze geconfronteerd zal worden met haar verleden. Wanneer Lola op onderzoek uitgaat over het verhaal achter de film, komt ze erachter dat er veel meer achter het verhaal schuilt dan ze had kunnen bedenken. Ze ontdekt dat zij niet de enige is die zo haar geheimen heeft.

Uiteindelijk komen de verhaallijnen op het einde van het verhaal samen en zorgen voor een verrassend mooi einde.

'Soms is het grootste geschenk dat we aan onze geliefden kunnen geven hun vrijheid.’

De Stem van Napels is het eerste boek dat ik van auteur Sarah Steele gelezen heb. Deze auteur heeft mij met haar prachtige gedetailleerde filmische schrijfstijl en krachtige personages aangenaam weten te verrassen.

‘De stem van Napels’ is een indrukwekkend meeslepend verhaal waarin krachtige vrouwen de hoofdrol spelen. Het verhaal belicht een andere kant van de oorlog en laat zien welke rol vrouwen daarin gespeeld hebben. Een aantal gebeurtenissen uit het verhaal zijn gebaseerd op de werkelijkheid. Dat maakt het verhaal nog indrukwekkender.

De stem van Napels is een absolute must-read is voor liefhebbers van oorlogsverhalen!

Meer recensies van Sarah de Groot