Lezersrecensie
Intense chaos
Het blijkt meteen dat Julie Johnson een serene, en grondige manier van vertellen heeft in Verleid door de storm, het eerste boek in de serie over The Windweaver.
Lezers volgen protagonist Rhya Fleetwood, die een zogenoemde halfling is: half mens, half Fae. Ze heeft een nogal heftig trauma opgelopen. De auteur werkt daarmee aan een gedegen achtergrondverhaal, en timmert aan een fascinerende wereldbouw.
Sommige personages zijn direct aan de gevatte kant. Naarmate het verhaal vordert, ontstaat er een opvallende intensiteit tussen Scythe en Rhya. Hierdoor is er een sterke basis voor het fenomeen enemy-to-lovers gesmeed. De scenes voelen dan ook gespannen aan, en de lezer gaat zich afvragen wat Scythe zo hard van Rhya nodig heeft. Strategie en leiderschap staat in deze verhaallijn hoog in het vaandel, waarbij het anders zijn ook breed wordt uitgemeten, en jaloezie mogelijk in het spel sluipt.
De elementen lucht, vuur, water, en aarde spelen grote rollen, en in de verhaallijn is het dan ook onvermijdelijk dat de elementen water en vuur elkaar letterlijk niet kunnen luchten of zien. Karaktertrekken die overduidelijk zijn, en waar een gepaste haat en nijd vanaf druipt. Johnson stipt bij tijden schrijnende onderwerpen aan, zoals armoede en voedselverspilling.
De auteur is zeer getalenteerd als het om het vangen van de emoties gaat. Deze worden herkenbaar in beeld gebracht. Mooi om te zien hoe Rhya haar hart probeert te beschermen, hoeveel ze ook al heeft doorstaan. En ook al is Scythe in de eerste plaats aan de grimmige kant, het blijft bijzonder om mee te krijgen hoe hij zich steeds meer voor Rhya opent. Er is echter één ding dat in de nevelen blijft gehuld, en de lezer niet zal kunnen loslaten: Wie is de drager van het Aarderelict? Daar blijft de schrijfster nog bijzonder geheimzinnig over. Onverhoopt duikt er nog een ander pijnlijk thema op. Vruchtbaarheid blijkt zeldzaam in deze wereld te zijn. Kinderen krijgen is een lastige opgave in de wereld van de Fae. Miskramen zijn er niet onbekend, en als er al een baby wordt geboren, is de kans groot dat deze misvormd wordt geboren. Enige triggerwaarschuwing voor dit boek is dus op zijn plek.
Een plotselinge wending van strategische aard duikt onverwacht op, en zorgt in de laatste momenten binnen de verhaallijn voor een intense chaos dat de lezer op het puntje van de stoel doet balanceren. Johnson drijft haar lezers naar een confronterend einde. Een serie dat smaakt naar meer.
Lezers volgen protagonist Rhya Fleetwood, die een zogenoemde halfling is: half mens, half Fae. Ze heeft een nogal heftig trauma opgelopen. De auteur werkt daarmee aan een gedegen achtergrondverhaal, en timmert aan een fascinerende wereldbouw.
Sommige personages zijn direct aan de gevatte kant. Naarmate het verhaal vordert, ontstaat er een opvallende intensiteit tussen Scythe en Rhya. Hierdoor is er een sterke basis voor het fenomeen enemy-to-lovers gesmeed. De scenes voelen dan ook gespannen aan, en de lezer gaat zich afvragen wat Scythe zo hard van Rhya nodig heeft. Strategie en leiderschap staat in deze verhaallijn hoog in het vaandel, waarbij het anders zijn ook breed wordt uitgemeten, en jaloezie mogelijk in het spel sluipt.
De elementen lucht, vuur, water, en aarde spelen grote rollen, en in de verhaallijn is het dan ook onvermijdelijk dat de elementen water en vuur elkaar letterlijk niet kunnen luchten of zien. Karaktertrekken die overduidelijk zijn, en waar een gepaste haat en nijd vanaf druipt. Johnson stipt bij tijden schrijnende onderwerpen aan, zoals armoede en voedselverspilling.
De auteur is zeer getalenteerd als het om het vangen van de emoties gaat. Deze worden herkenbaar in beeld gebracht. Mooi om te zien hoe Rhya haar hart probeert te beschermen, hoeveel ze ook al heeft doorstaan. En ook al is Scythe in de eerste plaats aan de grimmige kant, het blijft bijzonder om mee te krijgen hoe hij zich steeds meer voor Rhya opent. Er is echter één ding dat in de nevelen blijft gehuld, en de lezer niet zal kunnen loslaten: Wie is de drager van het Aarderelict? Daar blijft de schrijfster nog bijzonder geheimzinnig over. Onverhoopt duikt er nog een ander pijnlijk thema op. Vruchtbaarheid blijkt zeldzaam in deze wereld te zijn. Kinderen krijgen is een lastige opgave in de wereld van de Fae. Miskramen zijn er niet onbekend, en als er al een baby wordt geboren, is de kans groot dat deze misvormd wordt geboren. Enige triggerwaarschuwing voor dit boek is dus op zijn plek.
Een plotselinge wending van strategische aard duikt onverwacht op, en zorgt in de laatste momenten binnen de verhaallijn voor een intense chaos dat de lezer op het puntje van de stoel doet balanceren. Johnson drijft haar lezers naar een confronterend einde. Een serie dat smaakt naar meer.
1
Reageer op deze recensie