Interessant en spannend verhaal met een luchtige ondertoon

Saskia I. 12 april 2024
Rik Wolters, amateurgenealoog, komt tijdens zijn stamboomonderzoek in contact met tv-presentatrice Sandra Molenaars. Samen met de filmcrew duiken ze in het verleden van Marie de la Motte en Willem Bolnes, de schoonbroer van schilder Johannes Vermeer. Hebben Marie en Willem echt een, tot nu toe nog onbekend, schilderij van Vermeer in handen gehad? Een spannende én interessante zoektocht!

“Een Vermeer… er zijn er zevenendertig bekend. Ik bedoel… zelfs het kleinste spoor naar een onbekend werk zou spectaculair zijn. Ik begon me ook te realiseren hoe bijzonder dit was.”

Frank Peters neemt zijn lezers in de proloog mee het Delft van de 17de eeuw, een mysterieuze en veelbelovende start! Nadien wisselt het verhaal tussen heden en verleden, tussen verschillende personages. Vaak is Rik Wolters aan het woord. In de ik-vorm spreekt hij de lezer persoonlijk aan. Dit geeft het verhaal een fijn en vertrouwelijk tintje. Je moet wel steeds aandachtig blijven, want er passeren heel wat personages de revue. Rik, Sandra, de filmcrew, het onderzoeksteam, een paar criminele figuren, de historische personages,… en ieder heeft zijn persoonlijk verhaal, ieder wil zijn zegje doen. Doe hier ook nog eens de gedetailleerde beschrijvingen bij, die absoluut voor een goed beeld zorgen, en dan merk je dat het soms allemaal wat overweldigend wordt. Maar ach, hierdoor voel je dat de auteur zo enthousiast is én zijn verhaal knap heeft onderbouwd. Uiteindelijk komen de verhaallijnen heel mooi samen, echt een doordachte structuur.

Ook de lay-out en de schrijfstijl zijn zeer verzorgd. Er is rijkelijk aandacht besteed aan kunst, geschiedenis, wetenschap en zelfs een vleugje muziek. En zonder klef te worden heeft Frank Peters ook voor een beetje romantiek gezorgd. Alle ingrediënten voor een goed verhaal zijn dus aanwezig in dit sterk debuut! Dit eerste deel in de Wolters-Molenaarsserie, een interessant en spannend verhaal met een luchtige ondertoon, heeft mij fijn verrast. Ik ben absoluut benieuwd naar het volgende deel!

“Ik was te jong om haar vader te zijn en het was onwaarschijnlijk dat ik haar man of vriend was. Maar wat duidelijk was: samen straalden we een ongewone energie uit. Ik had me nooit met iemand meer verwant gevoeld.”

Meer recensies van Saskia I.