Spannende fantasy met een vleugje humor!

Saskia I. 18 april 2024
De hartelozen is het eerste boek uit de vierdelige Koreaanse fantasyserie De vogel die tranen drinkt, vertaald door Mattho Mandersloot.

In de Laatste Herberg ligt een brief van monnik Orenor klaar voor Keigan Draca. Samen met rekkon Tynahan en tokkebi Biyung Srabol moet hij een bijzondere opdracht vervullen. Het drietal reist af naar Kiboren en volgt de Murun Rivier. Daar zoeken ze een nhaga die al zingend langs de rivier naar het noorden zal lopen. Die nhaga moeten ze veilig naar de Tempel van Haïnsha brengen. Het begin van een heel bijzondere en spannende queeste!

Rekkons, tokkebi’s, nhaga’s… Het was even wennen aan de personages, hun eigenschappen en hun leefwereld. Young-do Lee heeft een beeldende schrijfstijl zodat zijn fantasiewereld ook heel duidelijk wordt voor zijn lezers. Er is absoluut ook nog voldoende ruimte over voor eigen verbeelding. Toch ben ik een kijkje gaan nemen op de webpagina van gamestudio Krafton waar een videogame van deze reeks in de maak is. De afbeeldingen die ik daar vond zorgden ervoor dat ik een nog duidelijker beeld kreeg en helemaal mee was met het verhaal.

De hartelozen verveelt geen moment! Spanning en bloederige taferelen worden afgewisseld met humor en diepgang. Deze queeste bevat ook een rake kijk op geloof, politiek, macht en heerschappij. Ook knap hoe de hoofdtitel, De vogel die tranen drinkt, mooi in het verhaal is verwerkt en toch mysterieus blijft. De illustraties in het boek zijn zeker ook een fijne meerwaarde.

De hartelozen is zeker geen eenvoudig verhaal, maar absoluut enorm boeiend en intrigerend! Ik heb genoten van het reisgezelschap, de omgeving, de hindernissen en intriges. Het einde van dit eerste deel laat nog veel vragen open, ik kijk dus reikhalzend uit naar de Nederlandse vertaling van de volgende delen!

Meer recensies van Saskia I.