Zó wordt lezen echt leuk!

Schoolbieb-Op-Orde 19 februari 2024
De Zoete Zusjes zijn populair. Na hun succes op YouTube volgden verschillende boeken. De eerste kreeg gelijk de prijs van de Kinderjury (2021) en daarna volgden meer nominaties. Wat heerlijk dat de schrijfster, Hanneke de Zoete, nu ook een paar boeken voor beginnende lezers heeft geschreven. Er zitten er drie in een meeneem-koffertje. Maar voor mij sprong dit boek er echt bovenuit. Ik zal proberen uit te leggen waarom.

Leren lezen is voor elke leerling van groep 3 en 4 een mijlpaal. In deze groepen wordt de basis gelegd voor vlot lezen en leesplezier. Toch merk je, dat zelfs in deze groepen al kinderen afhaken. Lezen wordt saai gevonden, de verhaaltjes of werkbladen zijn weinig inspirerend en voor sommigen is het automatiseren van lezen een hele klus. Ik ga hier niet in op de oorzaken, want dat zijn er vele. Maar volsta met de opmerking dat afhaken bij lezen een breed maatschappelijk probleem is waar alle denkbare instrumenten voor ingezet moeten worden om het tegen te gaan. Leesbevordering in plaats van leesontmoediging dus.

Hanneke de Zoete, zelf leerkracht, heeft in dit boek op het niveau van eind groep 3/begin groep 4 een uitstekend leesboek afgeleverd, waar alles in het teken staat van leesbevordering.

Janna is de hoofdpersoon. Ze zit zelf in groep 3 en leert lezen. Ze komt op de eerste bladzijden thuis en verzucht, dat er voor lezen veel te veel letters zijn en dat ze de hele dag moeten lezen... De meningen zijn verdeeld. Mama en Saar (haar grote zus) vinden lezen wél leuk. Bram (grote broer) niet, die voetbalt liever. Zal Janna lezen leuk gaan vinden of niet? Saar legt uit wat zij zo leuk vindt aan lezen. Ze gaat samen met Janna naar de bieb om een leuk boek te zoeken. Ze kiest er drie uit voor beginnende lezers. Binnen een dag zijn de boekjes uit. En de bieb is ondertussen dicht. Wat moet Janna nu doen? Dan komt er een verrassende wending in het verhaal die SUPER belangrijk is voor leesbevordering: 'Als je kunt lezen, kun je ook schrijven.' Janna gaat haar eigen verhaal maken en zelfs haar broer wil het verhaal graag lezen. Het verhaal dat Janna schrijft staat ook in dit boek. Echt heel leuk gedaan.

Leesplezier gaat om het lezen van zelfgekozen verhalen en leesbevordering begint bij ruim aanbod, een rijke leesomgeving. Lezen promoten door te benoemen wat je er zo leuk aan vond, werkt vaak aanstekelijk, zeker als het van leeftijdsgenootjes komt. Het zelf schrijven van verhalen zorgt ervoor dat kinderen meer leesvoldoening halen uit boeken. Sommigen zullen altijd andere activiteiten verkiezen boven lezen, maar als je aansluit bij hun interesse of voorwaarden, dan verlaag je wel de drempel tot lezen. Al deze elementen zitten in dit verhaal.
Dus als je leerkracht bent in groep 3/4 of ouder bent met een zoon of dochter die op Janna lijkt: gebruik dit boek of neem de daarin verborgen leestips mee. Zó wordt lezen echt voor iedereen leuk!

Meer recensies van Schoolbieb-Op-Orde