Zou het dan toch.....?

De Titanic: alleen de naam al spreekt tot de verbeelding. "Het onzinkbare schip dat vierenhalve dag na vertrek uit Southampton in botsing kwam met een ijsberg en zonk. Van de ruim 2200 mensen aan boord overleefde slechts eenderde de ramp." (blz. 206) Voordat Rebel en Vos het boek publiceerden hebben ze grondig nazoekwerk gedaan. Dit leverde een historisch verhaal op dat staat als een huis.
Op de cover zien we in een zwierig oriëntaals versierde ring die wat wegheeft van een reddingsboei, het stoomschip Titanic varen op zee. Onder in de boei zie je nog net een zwart hondje, Toto, vernoemd naar het hondje uit het beroemde boek The Wizard of Oz (eerste uitgave 1900). Verder drijven er wat ijsblokken in de zee. Wat hebben dat hondje en De Grote Omar met de Titanic te maken? De cover maakt nieuwsgierig en de lezer wordt niet teleurgesteld.

In het begin worden we voorgesteld aan de 12-jarige verstekeling Tom, wiens vader in de keuken van de Titanic werkt. Hij verstopt zich in een reddingssloep en gaat eenmaal op zee, op zoek naar zijn vader. Die is woedend, maar zorgt toch dat Tom wat te doen krijgt. Hij mag voor de honden in de hondenkennel gaan zorgen. De fooi die Tom daarbij opstrijkt, moet hij afgeven aan zijn vader, die steeds meer eist en steeds vaker drinkt.
Een van de eerste passagiers die Tom leert kennen, is de dochter van een chique mevrouw en meneer uit de 1e klas, Cilia. Ze heeft haar zin doorgedreven en haar pup Toto meegenomen. Als Tom eenmaal voor de honden zorgt, kan hij ook Cilia helpen en krijgen ze een band met elkaar.
De ouders van Cilia hebben nauwelijks oog voor hun dochter. Ze zijn te druk met netwerken, diners en afspraken met andere belangrijke passagiers. Eén reden hiervoor is dat Cilia's vader een kostbaar boek meeneemt op de Titanic, die in New York geveild zal gaan worden, de Grote Omar. Zowel een journalist als een handelaar aan boord azen op meer informatie over dit beroemde boek. Tom hoort de gesprekken en is ook razend nieuwsgierig. Hij probeert via Cilia meer te weten te komen over de Grote Omar. Terwijl ze zo om de hete brij aan het draaien zijn, botst de Titanic op de ijsberg. Wat er daarna gebeurd, is geschiedenis. Ruim twintig pagina's lang leven we mee met de onthutsing, de ontsnapping en de redding van Cilia, Tom en andere vrouwen en kinderen die het eerst in de reddingssloepen mochten stappen. Je voelt de kou, de angst, de irritatie en het doorzettingsvermogen, alles door elkaar heen. Het is spannend, maar niet té. Het zinken van de Titanic zelf wordt maar heel even genoemd en verder niet traumatisch beschreven. De focus ligt op de rédding van de passagiers in de sloepen. Dit vind ik passend voor een kinderboek.

'It may have happened, it may not have happened: but it COULD have happened', geven de schrijfsters mee aan dit boek (uit: Mark Twain, The Prince and the Pauper). In een uitgebreid nawoord leggen ze uit wat er in het verhaal echt is gebeurd en waar nog ruimte was voor wat er in het echt zou hebben kunnen gebeuren. Daarin is de geschiedenis van de Grote Omar, een verzameling middeleeuwse gedichten van Omar Khayyam, bijzonder en goed gekozen als rode draad voor deze historische vertelling. Knap gedaan.

Meer recensies van Schoolbieb-Op-Orde