Een echte Walliams, voor de fans

David Walliams is een geliefde auteur bij kinderen vanwege zijn onnavolgbare combinatie van avontuur, humor en kwinkslagen of absurditeiten. Er wordt altijd veel aandacht besteed aan de lay-out van het verhaal. Het is nog net geen graphic novel, maar zijn boeken staan vol veelzeggende illustraties en onomatopeeën (klanknabootsingen) in afwijkende lettertypes.

Dit is ook het geval met Operatie Apekool. In dit boek speelt, net als in Opa Vlucht, de Tweede Wereldoorlog rondom London een grote rol. Was Opa Vlucht nog een Spitfire-piloot die "held" in de oorlog was, in dit boek gaat het om de dieren van de London Zoo en het kleine jongetje Eric Grout, die dagelijks in de London Zoo komt en een speciale band met gorilla Gertrude heeft.
Op de cover zien we Eric en Gertrude letterlijk uit de lucht vallen terwijl in nachtelijk London de schijnwerpers de lucht afzoeken naar vijandelijke vliegtuigen. Tussen de gele sterren op de nachtblauwe achtergrond staan ook een aantal gele bananen. Het ziet er nogal komisch en avontuurlijk uit, het overschaduwt de silhouetten van vliegtuigen die nog net in de rechterbenedenhoek zijn getekend. Dat het oorlog is, is alleen voor wie oplet van de cover af te lezen. Op de achterkant staat wel prominent "Londen: 1940. Er woedt oorlog tussen Groot-Brittannië en Duitsland." Het boek wordt aangeprezen als "Een oorverdovend en spannend verhaal vol actie en geheimen. Voor avonturiers vanaf 9 jaar."

David Walliams stelt eerst de hoofdrolspelers voor en daarna een soort motto voor zijn boek: "Leven. Lachen. Liefhebben. De wereld was verwikkeld in een oorlog die zo onvoorstelbaar gruwelijk was dat die drie belangrijker waren dan ooit. Ze zijn ook belangrijk voor dit verhaal." (blz. 29) Oorlogswees Eric sluit je meteen in je hart. Als zijn lievelingsgorilla een spuitje dreigt te krijgen, ga je moeiteloos in zijn reddingsplan mee. En passant ontdekt hij nog een groot oorlogsgeheim, waardoor hij de kans krijgt Winston Churchill en de Engelse regering te redden van een bombardement. Buckingham Palace is nooit ver weg in de boeken van Walliams. Ook dit keer is het eind goed al goed tijdens de theevisite bij de koning en zijn prinsessen Elisabeth (de latere koningin) en Margaret.

Tijdens het lezen had ik wel moeite met sommige passages, omdat de vertaling te dicht bij het Engels is gebleven. De taal loopt dan niet zo soepel in het Nederlands. Ik denk dat kinderen vanaf 9 jaar die op de basisschool al vanaf groep 1 Engels hebben gehad, dit boek leuker vinden als ze het in het Engels lezen. Live. Laugh. Love. Dan hoor je ook de poëzie in dat rijtje woorden. Dat begrijpen ze wel. En wat ze (nog) niet begrijpen, is goed te volgen door de vele illustraties.

Lekker leesvoer voor de fans, maar ik moest toch steeds weer denken aan dat ándere gorilla-boek over de London Zoo in WO II (De gorilla en de jongen - Phil Earle) dat je pas écht naar de keel grijpt en een hoger literair gehalte heeft.

Meer recensies van Schoolbieb-Op-Orde