hoe waarschijnlijk is dit?

Sergej 06 september 2019
Tony Webster kijkt terug op zijn leven. Ietwat weemoedig denkt hij terug aan zijn schooltijd. De vrienden die hij toen had staan hem nog goed bij, ook al zijn ze elkaar reeds lang uit het oog verloren. Hetzelfde geldt voor zijn vriendinnetje van toen, Veronica Ford, ook zij is reeds lang uit beeld.

Een van de vrienden Adrian, pleegde kort na het afronden van zijn studie (Cambridge, cum laude) zelfmoord. De diepzinnige verklaring die hij achterliet maakte toen indruk, maar verdween in de drukte van het leven al snel naar de achtergrond. Dan ontvangt Tony een brief van de notaris, die uiteindelijk alles wat hij ooit dacht onderuit haalt.

(Spoilers)
Daar zit wat mij betreft gelijk het zwakke punt in dit boek. Adrian belandt in bed met de moeder van Veronica en ze wordt zwanger (de moeder dus) De zoon die wordt geboren, ook Adrian, is geestelijk gehandicapt.
Uiteindelijk blijkt dat dit alles in gang is gezet door Tony zelf. Toen Adrian hem informeerde dat hij een relatie was begonnen met Veronica schreef Tony hem een boze brief (later blijkt de inhoud heftiger dan Tony zich herinnert), waardoor de hele keten in gang is gezet.

De plot komt gekunsteld over. Ik zie dat allemaal niet zo snel gebeuren vanuit een brief en dat zorgt ervoor dat deze roman aan het einde kracht verliest.

Meer recensies van Sergej