Lolita, het boek waar iedereen van gehoord heeft en waar iedereen een mening over heeft. Het verhaal is wel bekend.
Europese, drankzuchtige intellectueel heeft een voorkeur voor jonge meisjes. Hij huurt een kamer bij een niet onaantrekkelijke weduwe (Charlotte Haze) en haar fraaie, jonge dochte (Dolores Haze). Natuurlijk wordt hij verliefd op de dochter en trouwt met de moeder.
Uiteindelijk ontaard dit alles in een relatie en vlucht met de ernstig minderjarige Dolores, toch??

Of toch niet? Al aan het begin van het verhaal weten we dat Humbert Humbert uitendelijk in de gevangenis beland en daar zijn boek schrijft. Het voorwoord wordt geschreven door een psychiater. Uit het boek van HH zelf blijkt dat hij al op jongen leeftijd in diverse psychiatrische instellingen heeft verbleven en graag de psychiaters een rad voor ogen draait. Nabokov speelt hier een geraffineerd spel en je kunt je afvragen in hoeverre het hele verhaal nu echt is, of slechts ontstaan in de fantasie van HH.........of in de fantasie van Nabokov. Mooi werk!

Reacties op: Waar of niet?

Lolita - Vladimir Nabokov
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 15,00 Bestel het e-book € 9,99