Even stil

Sergej 11 april 2020
Het feest van de Bok - Mario Vargas LLosa

Ik wilde al tijden iets lezen van Vargas LLosa, de winnaar van de Nobelprijs voor literatuur in 2010.

Het feest Van de Bok was dus mijn eerste Vargas Llosa en dat viel niet tegen. De bok uit de titel is Generaal Rafael Leónidas Trujillo Molina. Van 1930 tot 1962 was hij de absolute alleenheerser in de Dominicaanse Republiek.

In Het feest Van de Bok beschrijft Vargas Llosa hoe Trujillo een waar schikbewind voert. Het is bijna onmogelijk om de beklemming van het leven onder een extreem wrede dictatuur niet te voelen.

Vargas Llosa vlecht verschillende verhalen door elkaar. Hij vertelt vanuit het gezichtspunt van de dictator, vanuit de president (een stroman, maar met een eigen politieke agenda)en vanuit de groep mannen die een aanslag op Trujillo beramen. Ook is daar nog het verhaal van Urania, dat verhaal speelt in het heden. Zij is voor het eerst in decennia weer terug in de Dominicaanse Republiek. Waarom heeft ze alle contact met haar familie verbroken en waarom keert ze nu terug?

Door het wisselende vertelperspectief krijg je de dictatuur in al zijn facetten te zien. De machthebbers die piranha's om elkaar heen draaien, klaar om elkaar af te maken bij het eerste vertoon van zwakte. De plegers van de aanslag. Soms handelend omdat ze een betere wereld wensen, soms ook gewoon opportunistisch. De gewone burger, meegesleurd en ongewild slachtoffer van de gebeurtenissen.

Een groots boek, waar ik na afloop even stil van was.

Meer recensies van Sergej