Indrukwekkend

Sergej 09 oktober 2019
Maarten verliest langzaam zijn grip op de realiteit. Het begint klein, maar het wordt steeds erger
hij verdwaalt tijdens een wandeling met de hond. Vergeet dat hij met hond op pas is geweest.
De buurvrouw wordt een vreemde voor hem. Uiteindelijk herkent hij zelfs zijn eigen vrouw niet meer.

Bernlef beschrijft dit allemaal vanuit het perspectief van Maarten. Wanhopig houdt hij vast aan taal, aan zinsbouw en worden. Langzamerhand zie je hoe hij dat niet meer kan en steeds onsamenhangender wordt. Als lezer volg je Maarten in zijn langzame aftakeling en beleef je hou zijn wereld steeds kleiner wordt en moeilijker te begrijpen.

Een buitengewoon indrukwekkend boek.

Overigens viel mij op dat het kleiner worden van Maarten's wereld al voor de dementie begint. Hij woont, redelijk afgelegen in een klein dorpje in de Verenigde Staten. Zijn kinderen ziet hij dan al nauwelijks meer. Bijna alsof hij zelf het hele proces in gang zet.

Meer recensies van Sergej