Onbekend maakt onbemind

Sergej 24 december 2019
Ooit las ik Liefde in Tijden van Cholera en 100 Jaar eenzaamheid. Beide meesterwerken.
Met hoge verwachtingen begon ik dus aan dit boek.

Voordat ik begon had ik nog even opgezocht wie die Simon Bolivar ook al weer was. Daar zit denk ik het probleem voor mij. Het boek speelt zich af in de laatste dagen van iemand die ik niet ken, in een gebied waar ik nooit ben geweest, met bijfiguren waar ik nooit van heb gehoord.

Voor de gemiddelde Zuid-Amerikaan zullen de heldendaden van Simon Bolivar gesneden koek zijn, voor mij dus niet. Gevolg is dat het een beetje een opsomming wordt van zijn actie. Zijn successen en mislukkingen.

De personen die hem bijstaan in zijn laatste dagen zijn, voor zover ik kan nagaan, de leiders van de landen die ooit het rijk van Bolivar vormden. Daar zal vast een symbolische betekenis achter zitten, maar ik kon er geen chocola van maken.

Vergeleken met andere boeken die ik van Marquez las een teleurstelling. Dit is, denk ik, iets voor de doorgewinterde Marquez fan of Zuid-Amerika specialist.

Meer recensies van Sergej