Een slapende verdachte

Vier jaar geleden werden haar twee beste vrienden door messteken om het leven gebracht, en zij is de hoofdverdachte. Anna O kan alleen niet worden vervolgd omdat ze sinds de moord door een zeldzame aandoening in een diepe slaap ligt.

Anna O moet terecht kunnen staan en forensisch psycholoog Dr. Benedict Prince is de laatste hoop om haar wakker te krijgen. Ben moet voorzichtig te werk gaan, maar hoe voorzichtig blijkt pas als zijn methode succes heeft en Anna langzaamaan wakker wordt.

“Pijn is goed. Als mensen meer pijn zouden hebben, dan zouden ze misschien minder dom zijn.” Matthew Blake

Anna O van Matthew Blake is een intelligente thriller over een dubbele moord die voor meer vragen dan antwoorden zorgt.

Het uitgangspunt van deze thriller is op zijn minst interessant te noemen. Een moordverdachte die slapend is gevonden en vier jaar later nog steeds niet wakker is. Ik had nog nooit van dat verschijnsel, het berustingssyndroom, gehoord en de manier waarop de auteur dat in het verhaal heeft verwerkt, maakte het zeer boeiend om daarover te lezen. De gedetailleerdheid doet vermoeden dat Matthew Blake hier veel research voor heeft gepleegd, wat hij vervolgens begrijpelijk weet over te brengen op de lezer.

Matthew Blake heeft met zijn verhaal een mix neergelegd van informatie en spanning. Eigenlijk zijn beide kanten los van elkaar dik in orde, maar voor de thriller als geheel hink ik een klein beetje op twee gedachten. Als ik enkel naar het spannende effect van Anna O kijk, dan nam het theoretische deel dat soms een klein beetje weg. Toch is het boek door de personages, de duidelijke vertelwijze en de slimme inhoud zeker geslaagd. Het is fijn om het verhaal vanuit meerdere karakters te volgen. Matthew Blake geeft de inhoud van zijn boek daardoor niet alleen meer diepte, hij creëert ook meer mysterie.

Anna O is een intrigerende thriller vol verrassende ontwikkelingen en personages, die je naar een gedurfd en behoorlijk onvoorspelbaar einde leiden.

⭐️⭐️⭐️⭐️

Instagram: sheila_hjv_inbooks