Oorlog en dierenliefde

Als Beau wordt gered door de jonge Peggy, is zijn leven als zwerfhond eindelijk voorbij en leert hij opnieuw te vertrouwen. Zijn geluk is echter van korte duur, want als de Tweede Wereldoorlog uitbreekt worden hij en Peggy van elkaar gescheiden.

Peggy gaat voor haar veiligheid naar de kust en Beau blijft achter in de stad waar het bommen regent. Hij weet samen met de grote baas een indrukwekkende hoeveelheid mensen te redden. Maar als het noodlot opnieuw toeslaat is Beau vastberaden om Peggy terug te vinden.

Samen met poes Mabel en duif Bomber gaat hij op weg naar de plek waar zijn jonge baasje is.

“Er is geen maar. Hij is een van ons of niet. Voor mij is hij dat wel.” Phil Earle

Helden van de straat van Phil Earle is een prachtig jeugdboek over de alles overstijgende liefde van dieren, die zich zelfs niet laat indammen door het gevaar van de Tweede Wereldoorlog.

De eerste gedachte die in mij opkwam na het sluiten van dit mooie boek was hoe bewonderenswaardig het is dat de auteur precies de juiste toon wist te pakken. Het verhaal zal zeker indruk maken op iedere lezer die besluit het boek op te pakken, want de inhoud is aangrijpend, verdrietig en toch ook hoopvol. Phil Earle windt geen doekjes om de impact van oorlog, maar zorgt wel dat het (jonge) lezers geen nachtmerries bezorgt, en dat ook de harten van dierenliefhebbers niet volledig worden uitgewrongen door een overload aan sentiment.

Helden van de straat kijkt naar de Tweede Wereldoorlog door de ogen van dieren die op hun eigen manier een rol van betekenis hebben. Phil Earle beschrijft, hier en daar in uitvergrote vorm, exact de karakters van de drie verschillende dieren. De dienende hond, de knorrige poes en de bevlogen duif stelen stuk voor stuk je hart en hun liefhebbende, jonge, mensen zorgen dat je begrijpt waarom Beau en Mabel samen met Bomber stad en land afreizen voor een hereniging.

Helden van de straat is een boek over angst, oorlog en verlies, maar het is ook een boek over de band tussen mens en dier, over hoop en over onvoorwaardelijke liefde.

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Instagram: sheila_hjv_inbooks