Negen keer het einde en een begin

In de door Ünver Alibey samengestelde verhalenbundel Omen, kan je via korte vertellingen kennismaken met een aantal sci-fi auteurs. Voordat je in de verhalen duikt is het leuk om ook de inleiding over (post)apocalyptische sciencefiction literatuur te lezen. Hiermee wordt een interessante springplank gecreëerd naar de negen (post)apocalyptische scenario’s van negen auteurs uit verschillende landen.

Vergeet_me_niet.arch – Cathinca van Sprundel
Een vol geheugen zorgt voor drastische maatregelen, maar niet iedereen kan zich hierin vinden.
Cathinca van Sprundel schets een interessant probleem en zet haar personages aan om iets te ondernemen.

Uitdagingsdag – Joanne Carlton
Als je al direct weet wanneer het tijd is om te gaan.
Joanne Carlton heeft het desolate gevoel in de wereld van haar personages pijnlijk goed in woorden gevat.

Hammamhitte – Funda Özlem Şeran
Nieuwe bewoners, dezelfde fouten?
In de post apocalyptische wereld van Funda Özlem Şeran bezorgt deze auteur je de kriebels met haar personages.

Een oeroude ziekte – Dimitra Nikolaidou
Onderzoek naar een ongeneeslijke ziekte waar nog geen enkele oplossing voor is.
Dimitra Nikolaidou zet een omgeving neer die vragen en nieuwsgierigheid oproept.

Opstand: aan – Colin O’Sullivan
Een routine die, ook door Vel en Been, niet mag worden verstoord.
Colin O’Sullivan brengt een sfeer die raadselachtig is, en een al even ongrijpbare manier van vertellen.

De storm – Seran Demiral
Om de storm te doorstaan moeten angsten worden overwonnen.
Serin Demiral verrast met een niet alledaagse wijze om aan de andere kant van de apocalyps te komen.

“….. en ik had het gevoel dat dit betekende dat ik hem kon vertrouwen. We waren niet in iets anders veranderd, geen van beiden. Nog niet.” Seran Demiral

De vogelverschrikker – Kostas Charitos
Een vogelverschrikker laat de hersenen van Alexis overuren draaien.
Kostas Charitos scheef een verhaal vol mysterie, waarbij de aandacht geen moment kan verslappen.

Ik zie je aan de andere kant – Lara Reims
Wanneer de leerling de tomeloze ambitie van de meester overstijgt.
Lara Reims laat je direct voelen dat er gevaren zweven in de relatie van Claire met de bijzondere John.

De Tijdspringer – Chiara de Giorgi
Niet iedereen kan de verantwoordelijkheid van het springen aan.
Chiara de Giorgi weet je lekker te verwarren met een verhaal dat je het idee geeft dat je in een soort vicieuze cirkel bent beland, en je op zoek moet naar een uitweg.

Negen verhalen, negen werelden en negen keer een apocalyps. Ieder verhaal kent zijn eigen redenen, zijn eigen ontwikkeling en zijn eigen vertelwijze. Sommige verhalen lieten echt mijn hersenen behoorlijk kraken met materie die ik niet altijd beheerste, en deze brachten mij daardoor ook nog iets bij.

Omen is een enorm gevarieerde sci-fi bundel die je lekker aan het puzzelen en onderzoeken zet. Door de uiteenlopende verhalen zal misschien niet alles je evenveel aanspreken, maar als je van sciencefiction houdt zal er in deze bundeling voldoende naar je smaak te vinden zijn.

⭐️⭐️⭐️

Instagram: sheila_hjv_inbooks