De last van het verleden

Het dromerige dat Job als jong ventje in zich had, werd al snel de kop ingedrukt door zijn dominante vader en een moeder die onredelijke verwachtingen had van haar zoon. Job doet zijn best, maar krijgt nooit echt wat hij wil of nodig heeft.

De volwassen Job is terughoudend en bang om te genieten van het leven. Wanneer zijn vrouw hem meeneemt naar een therapiegroep, verandert er iets in Job.

Als vervolgens een vriendin komt te overlijden, wordt een reeks gebeurtenissen in gang gezet waardoor hij alsnog wordt gedwongen om de confrontatie met zijn verleden aan te gaan.

“Ze sprong. Ze knalde tegen hem aan. Hij wankelde en hapte naar adem, maar bleef staan.” Jan Kloeze

Starfighter van Jan Kloeze is een bijzonder verhaal met een al even bijzonder hoofdpersoon.

Jan Kloeze neemt je op bevlogen wijze mee in het verhaal van Job, en dat is zeker geen standaard personage. Bij vlagen wist ik niet eens of ik het met hem te doen moest hebben of dat ik hem eigenlijk toch een beetje eng vond. En die dualiteit was voor mij wel een soort rode draad door het verhaal. De auteur liet mij namelijk over veel dingen twijfelen. Las ik een belevenis of een fantasie, was het een droom of realiteit, werd de situatie nuchter of onder invloed beleefd en ga zo maar door. Jan Kloeze zette mijn hersenen echt aan het werk.

Starfighter verbergt tussen de regels door nog een heel eigen verhaal. Het gaat hier in mijn beleving niet alleen om wat je leest, maar in grote mate ook om wat je niet leest. Voor mijn gevoel zitten er heel veel diepere betekenissen in het verhaal en ik weet niet zeker of ik ze allemaal heb kunnen identificeren, of dat een deel ervan net buiten mijn bereik lag. De auteur gebruikt naast mooi geformuleerde woorden en zinnen ook metaforen en symboliek, waardoor je echt het gevoel krijgt dat hij je uitdaagt om ergens naar op zoek te gaan.

Het lezen van Starfighter was voor mij een belevenis die me, door de manier waarop het me uitdaagde om er echt over na te denken, nog wel even bij zal blijven. En dat vind ik een leuke bijkomstigheid.

⭐️⭐️⭐️1/2

Instagram: sheila_hjv_inbooks