In De genadigen van Magaret Owen is Fie gebonden aan een eed, die zwaarder weegt dan haar lief is.

Fie is een Kraai, de laagste kaste die er is in Sabor, het land waar Fie woont. Hierdoor kijken alle andere kasten neer op de Kraaien, en kan het niemand wat schelen wat er met ze gebeurt. Doordat ze eigenlijk geen rechten hebben, moeten ze alle vernederingen ondergaan, zonder iets terug te kunnen doen.

Kraaien hebben één taak, ze moeten, zodra ze worden opgeroepen, pestslachtoffers doden, afvoeren en verbranden. Kraaien zijn namelijk immuun voor de pest. Elke keer opnieuw moeten ze onderhandelen over de vergoeding die ze hiervoor krijgen. Wanneer Fie en haar Kraaienfamilie naar het paleis worden geroepen, omdat de kroonprins geïnfecteerd is, denkt ze een grote financiële slag te kunnen slaan.

Al snel blijkt dat het een truc is van de kroonprins, Jasimir, en zijn lijfwacht, Tavin. Op deze manier proberen ze te voorkomen dat zijn sluwe stiefmoeder, koningin Rhusana, de kroonprins zal vermoorden. De Kraaien en de kroonprins smeden een verbondseed. Een eed die Fie misschien wel meer kost dan hij zal opleveren. Maar ze moet, voor haar mensen.

“Er nestelde zich een leegte waar hij had gezeten. Fie slikte, wreef met gebalde vuisten over haar gezicht en rolde zich op in het lauwe zand. Ondanks de orkaan in haar hoofd en hart kwam de slaap haar snel halen en liet haar pas weer gaan toen boven haar de dag aanbrak.” Margaret Owen

De genadigen is één groot wervelend avontuur. Een verhaal waarin je wordt meegezogen en waarin de spanning geen pauze krijgt.

Margaret Owen heeft een bijzondere wereld weten te creëeren met al even bijzondere gebruiken. De diverse kasten, en de magie die daarbij hoort, zijn goed uitgedacht.

Alhoewel de Kraaien geen eigen gaven lijken te hebben, beheersen ze toch een bijzondere vorm van magie. De manier waarop de overige kasten daarop neerkijken, past bij de plaats die zij de Kraaien toebedelen. Ook hieruit blijkt dat Margaret Owen duidelijk aandacht heeft besteed aan alle facetten van deze fantasywereld.

De gedwongen bondgenoten vormen, niet alleen omdat ze uit een andere kaste komen, een opmerkelijk en divers gezelschap. De opvliegende Fie, de geharde Tavin en prinselijke Jasimir maken het elkaar niet makkelijk. Door afkomst en opvoeding hebben ze alledrie een andere kijk op het geheel. Die verschillen dragen, op meerdere vlakken, bij aan het verloop van het verhaal.

De genadigen zit, zowel qua vormgeving als qua verhaal, goed in elkaar. En van een goed boek komt het einde altijd te vroeg. Hopelijk kunnen we snel van het tweede deel genieten. Ik geef De genadigen 4.5 sterren.

Deze recensie schreef ik voor, en is terug te vinden op, de blog In de Boekenkast: https://indeboekenkast.com

Reacties op: Één groot wervelend avontuur

De genadigen - Margaret Owen
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 19,99 Bestel het e-book € 9,99