Onderschat nooit de secretaresse

sheila_hjv_inbooks 09 november 2019
Ze dacht dat ze iets voor haar baas betekende. Ze had het fout.

Christine gaat, via het uitzendbureau, als beginnend secretaresse bij Appleton werken. Al snel valt Christine op bij Mina, de dochter van lord Appleton. Mina vraagt Christine om haar secretaresse te worden. Christine voelt zich vereerd en accepteert het aanbod. Ze weet dat ze een uitstekende secretaresse is, en ze zal er alles aan doen om Mina zoveel mogelijk te ondersteunen.

Wanneer Mina de taken van haar vader overneemt, voert ze behoorlijk wat veranderingen door. Het takenpakket wordt groter en Mina doet steeds vaker een beroep op Christine. Iets waar Christine totaal geen moeite mee heeft. Ze leeft voor haar baan en ze voelt zich er belangrijk door. Zelfs wanneer haar privéleven uiteenvalt, staat ze nog steeds dag en nacht klaar voor Mina.

“ ‘Is het het waard? Jouw baan? We hebben een groter huis en Angelica gaat naar een privéschool, maar ik wilde dat allemaal niet, en ik vraag me af of Angie het wel wilde. Ze had liever jou gehad. Maar je bent er nooit, en als je er bent, heb je iets afwezigs. Voor jou is ons huis niet meer dan een doorgangsplek op weg van en naar je werk’.” Renee Knight

Pas veel te laat komt Christine erachter dat Mina haar helemaal niet zo belangrijk vindt. Ze laat Christine zomaar vallen en dan zint Christine op wraak.

De secretaresse van Renee Knight is een literaire thriller over een te gedienstige secretaresse en een te zelfzuchtige baas.

Het personage van Christine wordt zorgvuldig opgebouwd. Het verhaal wisselt tussen het heden en het verleden. Hierdoor leer je Christine stapje voor stapje kennen. Christine is sympathiek, maar ze roept wel vraagtekens op over de manier waarop ze met haar werk omgaat. Ze verkiest haar werk boven alles. Ze is er goed in, en het lijkt alsof ze daar haar eigenwaarde uit haalt.

Mina leer je vooral door de ogen van Christine kennen. Er is dan ook duidelijk een verschil tussen hoe ze Mina toen zag, en hoe ze haar nu ziet. Als lezer krijg je al het een en ander mee van het heden, waardoor je niet helemaal onbevooroordeeld naar Mina kan kijken. Maar ook zonder dat gegeven, kan je al behoorlijk wat uit haar gedrag oppikken.

Renee Knight zet Christine zeker niet als een domme vrouw neer. Ze heeft een vrouw gecreëerd die zich, soms willens en wetens, laat manipuleren. Ze lijkt de dingen te doen omdat ze daardoor het gevoel krijgt dat ze er toedoet.

De werkrelatie tussen de twee vrouwen, en de verschillende kijk die ze daarop hebben, is de rode draad door het verhaal. Een verhaal dat toewerkt naar een einde dat ik zeker niet had aan zien komen.

De secretaresse van Renee Knight is een, soms spannend en soms onvoorspelbaar, verhaal over twee werkende vrouwen. Ik heb het boek met plezier gelezen en geef het 4 sterren.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks