Politiek gekonkel aan de vooravond van een oorlog.

sheila_hjv_inbooks 11 augustus 2020
Het vertrek van het Engelse leger is bijna een feit. Eindelijk zal dan toch de staat Israël worden uitgeroepen. Helaas is dat nog geen reden tot vreugde. De Arabische troepen staan klaar om Palestina binnen te vallen en de Joodse bevolking te overmeesteren.

In een ander deel van de wereld zijn Ellie en David nog steeds op de vlucht en proberen ze uit de handen te blijven van hun achtervolgers. Telkens als ze denken even veilig te zijn, ligt nieuw gevaar op de loer. Terwijl ze hun achtervolgers trachten af te schudden, proberen ze op de plek te komen waar ze verwacht worden en nodig zijn.

“Crabtree wachtte tot het stil in de kathedraal was geworden: toen sloeg hij het blad Life open en keek nog eens naar de foto’s van David Meyer en Ellie Warne. Ze zijn hier geweest! dacht hij en voelde hun aanwezigheid als een bloedhond die een spoor ruikt.” Bodie Thoene

Met man en macht proberen Moshe en zijn medestrijders een vreedzame oplossing te vinden. Maar mocht het nodig zijn, dan zijn ze bereid te vechten voor de totstandkoming van Israël. Ondanks dat ze eigenlijk wel weten dat winnen haast onmogelijk is.

De Kronieken van Sion 7 - De sleutel tot Sion is het slot van een veelomvattende serie over de verdeling van Palestina, met Jeruzalem als middelpunt.

In dit mooie verhaal is het moeilijk om te bepalen waar de waarheid stopt en de fictie begint. Zeker wanneer je aan het einde van dit laatste deel van de Kronieken van Sion, de Verantwoording van de auteur, leest. Hierin vertelt Bodie Thoene over alle mensen die zijn gesproken, en het onderzoek dat is gedaan, voordat deze serie tot stand is gekomen.

Bodie Thoene heeft aansprekende personages geplaatst in de vertelling van dit stukje geschiedenis. Personages die een soort houvast bieden in dit omvangrijke verhaal. Dit houdt de verhaallijnen helder, en geeft het geheel een persoonlijkheid.

In dit laatste deel komen alle lijnen uit op het punt waar, zeven delen lang, naartoe is gewerkt. Aangezien het verhaal gebaseerd is op ware feiten, ligt de uitkomst min of meer vast. Toch had ik in de persoonlijke verhalen van de personages wat meer op een bepaalde climax, die toch een beetje uitbleef, gehoopt. Het politieke spel gaf daarentegen juist weer een hele interessante inkijk.

Met De sleutel tot Sion komt er een einde aan de serie De Kronieken van Sion. Een serie die niet alleen boeiend is, maar die ik persoonlijk ook heel leerzaam vond. De Kronieken van Sion 7 - De sleutel tot Sion krijgt 4 sterren van mij en dat is ook mijn waardering voor de serie als geheel.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks