Mysterieuze verdwijning

sheila_hjv_inbooks 14 augustus 2019
Alles was er nog, behalve de inwoners. Die zijn verdwenen en nooit meer teruggevonden.

In De verdwenen stad van Camilla Sten gaat Alice op zoek naar antwoorden. Alice is, al sinds ze weet dat haar oma haar hele familie daarbij heeft verloren, geïntrigeerd door deze gebeurtenis.

Nog nooit eerder heeft iemand zijn kamp opgeslagen in het dorp, dat in de jaren vijftig groot nieuws was door de verdwijning van de inwoners. Waar de bewoners gebleven zijn is nog altijd een groot raadsel.

“Blijft hij buiten staan? Ik ga rechter op zitten en kruip naar de achterdeur om die te openen, maar ik aarzel ineens. De haren in mijn nek staan overeind. Er is iets niet in orde. Waarom klopt hij niet? Waarom blijft hij in de regen staan?” Camilla Sten

Samen met een viertal andere mensen reist Alice af naar dit dorp. Ze gaan daar een documentaire maken en Alice hoopt stiekem dat ze een verklaring zal vinden voor de massale verdwijning. Eenmaal in het dorp aangekomen gebeuren er echter nogal vreemde dingen. Hebben ze een saboteur in hun midden, of zijn ze niet de enige bezoekers van het dorp?

De verdwenen Stad is een mysterieuze en spannende thriller. Camilla Sten bouwt de spanning langzaam op door telkens een stukje van het heden en van het verleden prijs te geven. Het verleden wordt gedeeltelijk verteld door middel van brieven.

Zowel de personages in het verleden als in het heden zijn goed neergezet. De onderlinge relaties zijn interessant. Ook daar heeft Camilla Sten spanning in weten te leggen. Je merkt dat er iets broeit tussen een aantal personages, maar de lezer krijgt de informatie hierover maar mondjesmaat toevertrouwd. Deze, soms, onduidelijke onderlinge verhoudingen, zijn een goede aanvulling op de toch al raadselachtige sfeer van het verhaal.

Dat het verhaal gecreëerd is rondom een plotsklaps verlaten dorp, vind ik een erg leuk uitgangspunt. Zeker omdat dit concept in De verdwenen stad prima is uitgewerkt. Er is een goede link gelegd tussen toen en nu, waardoor je steeds beter begrijpt waarom Alice op zoek is naar antwoorden. Pas tegen het einde van het boek krijg je een volledig beeld en valt alles op zijn plek.

De verdwenen stad is een thriller met een goed gedoseerde opbouw. Een aanrader voor iedereen die van een mysterie houdt. Van mij krijgt het boek 4 sterren.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks