De keerzijde van roem

Een groot deel van haar jeugd, is Ava opgegroeid voor het oog van de camera. In een realityshow waar ze helemaal niet in wil zitten, op een plek waar ze helemaal niet wil zijn. Maar haar vaders wilde het, dus ze had geen keus. Iedereen denkt Ava te kennen, door de show over haar familie. Maar kennen de mensen haar wel echt.

Mags heeft geen makkelijke jeugd gehad. Door haar vriendje Sam maakt ze kennis met de band waar hij in speelt. Mags ontdekt dat ze kan zingen en liedjes kan schrijven, en al snel wordt ze de zangeres van de band. Wanneer hun band langzaam voet aan de grond begint te krijgen, slaat het noodlot toe.

“Pas veel later - toen de beveiligingsman versterking had opgeroepen en Ava en Mags in handdoeken waren gewikkeld en naar hun kamer waren teruggestuurd om hun roes uit te slapen, toen de zon door de nog altijd open gordijnen naar binnen kroop terwijl ze samen in bed lagen, met natte haren en een klamme huid en adem zo zwaar als rook - toen dacht ze: Maar dat ben ik niet. Ik ben niet van die tv-show. Ik ben helemaal nergens van.” Amy Jones

Ava en Mags ontmoeten elkaar als hun leven totaal overhoop ligt. Beiden zijn ze overgeleverd aan de verwachtingen van anderen, en niet in staat om zich hieraan te ontworstelen. Zullen Ava en Mags nog verder weg zakken, of kunnen ze kracht vinden in hun ongewone vriendschap?

Famous van Amy Jones is een schrijnend verhaal over twee bekende vrouwen die, door verschillende redenen, niet gelukkig zijn in het leven dat ze leiden.

Amy Jones beschrijft zowel het gezamenlijke leven van Ava en Mags, als de afzonderlijke weg die ze hebben bewandeld voor hun ontmoeting. Twee levens die compleet verschillend zijn. Ava is bekend tegen wil en dank, terwijl Mags graag wilde doorbreken met haar muziek en haar band.

Toch hebben beide vrouwen moeite met hun bekendheid. De auteur omschrijft op indringende wijze, de verstikkende druk die gepaard gaat met alle verwachtingen. Verwachtingen van het publiek, de bandleden, de familie, een begrijpende producer en een manager die haar ster met allerlei lapmiddelen op de been houdt. Door alles voel je, dat veel van deze mensen maar één doel hebben. Zorgen dat de sterren in the picture blijven.

Door het verhaal heen zijn, op goed gekozen plaatsen, social media berichten opgenomen. Berichten vol meningen van mensen die Ava en Mags denken te kennen. Ze worden erin bejubeld en verguisd. Berichten waarin men compleet voorbij gaat aan de gevoelens van beide vrouwen. Amy Jones laat je ervaren hoe surrealistisch, ongemakkelijk en zwaar zoiets moet zijn.

Famous vertelt over het verwerken van persoonlijke tragedies terwijl de wereld met je meekijkt. Over dromen en realiteit, pijn en verdoving en over vallen en weer opstaan. Famous is donker, pijnlijk, mooi en niet alledaags. Dit boek krijgt 4 sterren van mij.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks