De ideale wereld?

sheila_hjv_inbooks 19 februari 2020
Geloof jij in de ideale wereld?

Prissy en Holden zijn broer en zus. Zij groeien op in een wereld die helemaal perfect lijkt te zijn. Waar Prissy van de ‘ideale wereld’ geniet, voelt deze, voor de rebelse Holden, soms als een afgesloten kooi.

Wanneer Holden zich weer eens op verboden terrein begeeft, ontdekt hij per ongeluk een oude schuilkelder. Alles wat hij daar vindt, bestaat niet meer of is verboden. Maar wanneer hij een aantal spullen uitprobeert, begrijpt hij niet wat daar nu zo slecht aan is.

Holden kan zich dan ook niet bedwingen. Tijdens een groot feest, steekt hij een paar van zijn gevonden, echte (en echt verboden), vuurpijlen af. Holden wordt opgepakt en hij wordt naar Het Instituut gestuurd.

Ondertussen ontvangt Prissy vreemde berichten van een volslagen onbekende. Een onbekende die wel alles van Prissy weet. Wie is deze afzender, en waarom is haar broer zomaar afgevoerd na zijn arrestatie?

“Dit is creepy. Hoe weet hij dat? Heeft hij me daarnet in het zwembad staan bespioneren? Met een onbehaaglijk gevoel leg ik mijn toestel op het bankje, ......” Mirjam Mous

Holden en Prissy hebben heel wat uit te zoeken.

H@ck 1 - Het instituut van Mirjam Mous toont een nieuwe wereld, die is ontstaan na de Bange Jaren. Een spannend en goed opgezet verhaal, dat verrassende actualiteiten herbergt.

De Bange Jaren zouden voor een deel zomaar in onze huidige tijd kunnen passen. De vervuiling en de grote branden zijn bijvoorbeeld erg herkenbaar. Het zet je daardoor toch aan het denken. De vraag is alleen, of de wereld, die daarna in het boek is gecreëerd, nu zoveel beter is.

Mirjam Mous schrijft met een bepaalde flair, en ze weet duidelijk hoe ze de spanning, en het verhaal, opbouwt. De hoofdstukken zijn kort maar krachtig, en er wordt telkens op het juiste moment van personage gewisseld. Net als het spannend wordt, switched ze van Holden naar Prissy of andersom. Hierdoor blijf je als lezer enorm gefocust op beide verhalen. Je vraagt je bij elke wisseling af, hoe het verhaal van de ander verder gaat.

H@ck 1 - Het instituut is niet alleen een steengoed verhaal, het zit ook in een prachtige ‘verpakking’. De (hard)cover is opvallend in kleurgebruik en behoorlijk mysterieus. Deze combinatie maakt dit boek tot een mooie aanvulling voor in jouw boekenkast.

Mirjam Mous sluit af met een open einde, een een aantal onbeantwoorde vragen en een wordt vervolgd. Ze laat je daarmee verlangen naar het tweede deel. Het eerste deel krijgt in ieder geval 4.5 sterren van mij.

H@ck 2 - De kolonie is vanaf half april 2020 beschikbaar.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks