Indrukwekkend, confronterend en bijzonder

sheila_hjv_inbooks 23 september 2019
Indrukwekkend, confronterend en bijzonder. In mijn hoofd van Sharon M. Draper vertelt het verhaal van Melody, een moedig meisje dat cerebrale parese heeft.

Melody is slim, in haar hoofd begrijpt ze alles. Helaas heeft ze een lichaam dat hier niet aan mee wil werken. Daardoor denken mensen dat ze dom is, dingen toch niet begrijpt en niets kan. Ze wil het soms wel uitschreeuwen van boosheid, omdat bijna niemand ziet wat ze allemaal weet. Eerlijk gezegd doet ze dat soms ook gewoon.

Op school weet Melody altijd alle antwoorden, maar ze kan deze alleen niet duidelijk maken. Helaas is dat voor veel leraren een reden om haar dan maar niets te leren. Gelukkig heeft Melody ook mensen in haar omgeving die in haar geloven en voor haar vechten. Die zien dat Melody veel intelligenter is dan de meesten mensen denken.

“Maar soms is dat precies hoe ik me voel; dat het toch wel ontzettend cool zou zijn als iemand de woorden boven mijn hoofd schreef zodat mensen wisten wat ik dacht. Daar zou ik best mee kunnen leven: met grote wolken die boven me meezweven en voor me praten.” Sharon M. Draper

Dan ontdekt Melody iets wat haar kan helpen. Iets dat haar een stem kan geven, zodat ze eindelijk met mensen kan praten en ze kan laten zien hoe slim ze is. Dolgelukkig is ze als ze die mogelijkheid krijgt. Maar dan blijkt dat niet iedereen daar even blij mee is.

In mijn hoofd van Sharon M. Draper is geen verdrietig boek over een zielig meisje, het is juist een boek vol kracht.

Alhoewel Sharon M. Draper zelf een dochter heeft met cerebrale parese, is Melody een fictief personage. Toch heeft dit feit wel bijgedragen aan het ontstaan van dit verhaal.

In mijn hoofd laat de lezer kennismaken met alle aspecten van Melody en schroomt de ongemakkelijke facetten van haar ziekte niet. We lezen hoe het voor Melody is om overal hulp bij nodig hebben, en hoe lastig het voor haar is om zo weinig controle te hebben over haar lijf en leven. Maar we lezen ook over haar levensvreugde, kracht en intelligentie.

In mijn hoofd wordt met veel humor verteld en is makkelijk te volgen. Ik denk dat het een boek is dat veel mensen, van jong tot oud, met plezier zullen lezen. Het taalgebruik is niet ingewikkeld, maar wel heel doeltreffend.

Melody vraagt ons te proberen om voorbij de aandoening te kijken, zodat we de mens kunnen zien. We hoeven de aandoening niet te negeren, maar dat is iets wat iemand heeft, niet wat iemand is.

In mijn hoofd van Sharon M. Draper zal me nog lang bijblijven. De kracht, de humor en de bedrieglijke eenvoud hebben indruk gemaakt. Ik geef het boek 4.5 sterren.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks