Lia en Maarten hebben al verkering sinds hun puberteit. Nu ze misschien een klein appartementje kunnen krijgen, wil Maarten het liefst zo snel mogelijk trouwen. Lia wil liever nog even wachten tot ze een groter appartement kunnen krijgen. Eigenlijk vindt ze zichzelf ook nog best jong om te trouwen.

Maaike heeft best wat onzekerheid met betrekking tot haar ouders, Lia en Maarten. Ze denkt wel dat ze van haar houden, maar ze voelt ook hun afstandelijkheid. Het lijkt wel alsof ze er niet helemaal bij hoort. Alsof er iets tussen haar ouders speelt, iets dat ze geheim willen houden, en waar ze haar niet bij betrekken. Is ze misschien geadopteerd?

“ ‘ ........... papa knuffelt mij nooit. Heel vroeger wel, dat herinner ik me, maar nadat hij een tijdje is weggeweest, voor zijn werk ofzo, is alles anders geworden. Weet u daar trouwens meer van af, van dat papa een poos weg moest? Daarover doen papa en mama ook al zo vaag.’ “ Ina van der Beek

Wanneer Lia, de moeder van Maaike, ernstig ziek wordt, vertelt ze Maaike de waarheid. Maarten is niet haar vader. De wereld van Maaike staat op zijn kop.

Je hoort erbij bestaat eigenlijk uit twee delen. Je wordt eerst meegenomen in het leven van Lia, waarna je, op ongeveer de helft, het leven van Maaike binnenwandelt.

De sfeer van Je hoort erbij doet, vooral bij het deel van Lia, een beetje ouderwets aan. Een sfeer die goed past bij het tijdsbeeld waarin Lia opgroeit, en bij de manier waarop Maaike is opgevoed.

Ina van der Beek vertelt het verhaal op ingetogen wijze. Ze belicht zowel de belevingswereld van Lia als van Maaike, waarbij veel aandacht is voor het gevoelsleven van beide vrouwen. Eenmaal in het verhaal van Maaike, lees je niet langer hoe Lia de situatie in die periode ervaart. Aan de ene kant miste ik dat wel een beetje, maar het helpt je wel om je beter in te leven in de gevoelens van Maaike.

Je hoort erbij laat zien hoe een geheim, een leven lang kan blijven dooretteren binnen een gezin. Het toont welke invloed dit kan hebben op de gezinssituatie, en op de manier waarop Maaike haar jeugd beleeft.

Ina van der Beek heeft met Je hoort erbij een mooi en gevoelig verhaal over een gezin op papier gezet. Een verhaal waarin vooral de twee vrouwen centraal staan. Ik geef dit boek 4 sterren.

Deze recensie schreef ik voor, en is terug te vinden op, de blog In de Boekenkast: https://indeboekenkast.com

Reacties op: Een gezin, een geheim.

Je hoort erbij - Ina van der Beek