Fantasievol verhaal met leuke personages

sheila_hjv_inbooks 20 september 2019
Lotte von Wasser is geen doorsnee tiener. Ze is een Elf. Alleen weet Lotte dat zelf nog niet.

In Kind van Water van Kelly Naber heeft Lotte last van nare dromen over een groot Woud, en soms slaapwandelt ze ook. Alsof het al niet lastig genoeg is dat ze de emoties van anderen kan voelen. Ze zit echt niet, ook nog op dat soort dromen te wachten.

Wanneer Lotte door die rare dromen in het ziekenhuis belandt, besluiten haar ouders om Lotte naar haar grootmoeder te sturen. De grootmoeder van Lotte woont in Zwitserland bij het Zwarte Woud. De ouders van Lotte kunnen niet mee. Gelukkig gaat Jonas, de jongen waar Lotte een oogje op heeft, samen met zijn broer Christoph, dezelfde kant op en kan ze met hen meereizen.

“Lotte knikt en sluit haar ogen. Ze denkt aan de waterval en vervolgens aan Alpin. Ze hoort hem hinniken. Dan probeert ze Alpin voor de geest te halen. In gedachten loopt ze naar hem toe en aait zijn neus. Ze stuurt het beeld naar Alpin en opent haar ogen. Alpin kijkt haar geschrokken aan. Dan verandert zijn blik in pure haat.” Kelly Naber

De reis blijkt een grotere uitdaging dan Lotte ooit voor mogelijk had gehouden. Lotte blijkt namelijk een elf te zijn. Een elf met vijanden waar ze niets van weet. Lotte moet een hoop over zichzelf en haar nieuwe leefgemeenschap leren. Pas dan kan ze de strijd met haar vijanden aanbinden. Kan Lotte, samen met haar volk, het grote gevecht dat op haar wacht, winnen?

Kind van Water is een fantasievol young adult boek met leuke en verrassende personages.

Kelly Naber heeft overduidelijk een vlotte schrijfstijl. Dat maakt dat er heel veel vaart in het verhaal zit. In het begin van het boek soms zelfs iets te veel. De overgangen naar iets nieuws, zijn daar soms wel heel abrupt en bepaalde gevoelens ontstaan wel erg snel. Dit maakt dat je even moet wennen aan de opbouw van het verhaal.

Wanneer je echter verder in het verhaal komt, zit je er helemaal in. De verhaallijnen zijn boeiend en de bijzondere personages zijn ontzettend leuk om over te lezen. De speciale band tussen de elfen en hun gidsgeesten zorgen voor een mooie samenwerking tussen elf en (mythologisch) dier. Kelly Naber heeft deze band op zeer aansprekende wijze in het verhaal verwerkt.

Kind van Water draait om Lotte maar kent daarnaast nog een hoop andere, belangrijke, personages. De karakters zijn niet zozeer emotioneel maar juist heel doortastend. Daardoor behoudt het verhaal snelheid, maar is er wel minder aandacht voor het gevoelsleven van de personages.

Kind van Water heeft een mooi afgerond einde, dat nog wel ruimte biedt voor een mogelijk vervolg. Zelf hoop ik dan ook, dat er nog meer verhalen over Lotte en haar volk zullen volgen. Dit boek heb ik in ieder geval met veel plezier gelezen. Ik geef het dan ook graag 4 sterren.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks