Wanneer Olivia moet vluchten, belandt ze in een andere tijd.

Olivia heeft al jarenlang last van dezelfde nachtmerrie over de verdwijning van haar moeder. Ook nu, in de nacht van haar zeventiende verjaardag, schrikt ze wakker uit diezelfde nare droom. En juist op die verjaardag ontdekt ze dat ze magische krachten heeft.

“De nacht voor mijn verjaardag droom ik weer over mijn moeder, de verdwijning. De nacht dat ik zelf maar nipt ontsnapte. Toen die kerel onder het bed gluurde, dacht ik dat ik gevonden was. Gelukkig werd hij afgeleid door de geluiden van geworstel buiten.” Maja Vermeulen

Al snel brengen die magische krachten haar behoorlijk in de problemen. Iemand moet hebben gezien dat ze ze heeft gebruikt. Ze zal moeten vluchten. En dat doet ze, samen met haar beste vriend Nerd. Maar waar ze terechtkomen, was niet direct wat ze in gedachten hadden. Ze belanden namelijk in een hele andere tijd.

Olivia en Nerd proberen uit te vinden waar ze zijn, welk jaartal het is en waarom ze precies daar zijn. Tijdens hun avontuurlijke zoektocht maken ze nieuwe vrienden, vinden ze andere heksen en kruisen ze het pad van kwaadaardige tovenaars.

In Heksenzielen - Boek 1 - Krachtig ontwaken lees je over de avontuurlijke vlucht van de jonge heks Olivia en haar beste vriend Nerd (Leonard).

Olivia is nog erg nieuw in de wereld van de magie. Ze heeft een sterke gave, maar kan en weet niet gelijk alles. Ze bestudeert de spreuken en probeert ze eerst een paar keer uit voordat ze ze toepast. Het feit dat de auteur Olivia laat oefenen met haar magische krachten, vind ik goed bij Olivia en het verhaal passen.

De personages die Olivia en Nerd in de loop van hun reis ontmoeten, maken niet allemaal voor lange tijd onderdeel uit van het verhaal. Je leert ze daardoor niet altijd even goed kennen. Daar tegenover staat, dat de voortgang van het verhaal hierdoor wel fris en vlot blijft.

Krachtig ontwaken ligt gevoelsmatig een beetje tussen een junior en een young adult boek in. Met de 160 bladzijden is het dik genoeg om een volwaardig verhaal te bevatten, maar ook dun genoeg om de interesse van de jonge lezer vast te blijven houden. Het begin is gelijk spannend en het verhaal blijft avontuurlijk.

Dit eerste deel van de Heksenzielen serie is zeker geslaagd te noemen. Heksenzielen - Boek 1 - Krachtig ontwaken bevat een leuk verhaal, heeft een mooie cover en de verrassende epiloog voorspelt een spannend tweede deel. Ik geef dit junior/young adult boek 4 sterren.

Deze recensie schreef ik voor, en is terug te vinden op, de blog In de Boekenkast: https://indeboekenkast.com.

Reacties op: Avontuur en magie

Krachtig ontwaken - Maja Vermeulen