Een prins, een dief en het kwaad

sheila_hjv_inbooks 25 oktober 2019
Een dief en een prins moeten samenwerken om de wereld te redden van de duisternis. Een duisternis die de prins zelf ontketend heeft. Nocturna van Maya Motayne vertelt hun avontuur.

Alfie mist zijn broer Dezmin. De broer die kroonprins was, en hun vader op zou volgen. De broer die veel geschikter was voor de troon dan hijzelf. De broer die er niet meer is en waar hij zoveel van hield, dat het nu voelt alsof hij nooit meer gelukkig zal zijn. Alfie wil geen troonopvolger zijn, hij wil zijn broer terug. Daar heeft hij alles voor over. Zelfs als hij zich moet inlaten met duistere en verboden magie.

Finn weet allang niet meer hoe ze er echt uitziet. Ze kan haar uiterlijk, met haar magie, moeiteloos veranderen. Een vaardigheid die heel goed van pas komt bij een dief. Finn kan hierdoor bijna alles stelen, zonder betrapt te worden. Iets wat niet onopgemerkt blijft bij mensen die geen goede bedoelingen hebben. Dus ook niet bij Kol, een gevaarlijke gangster, die wil dat Finn iets uit het paleis steelt. Het paleis waar Alfie net is teruggekeerd.

“Uit de blik op haar gezicht begreep hij dat hij niet overdreef. Dit werd zijn einde. Alfie liep bij de spiegel vandaan en duwde zijn rug tegen de koude stenen muur, zijn lichaam huiverde toen hij op de grond gleed. Hij had enigszins controle over de magie en toch deed die hem kwaad.” Maya Motayne

Wanneer de paden van de prins en de dief elkaar kruisen, wordt er, ongewild, iets kwaadaardigs bevrijd. Kunnen twee mensen, die zoveel van elkaar verschillen, samenwerken om het kwaad te stoppen?

Nocturna van Maya Motayne is een razend spannend avontuur met twee onverwachte bondgenoten.

Het boek heeft een nostalgische uitstraling. Het kleurgebruik voor de cover en de bladzijden, gaven mij het gevoel dat ik een belangrijk, oud en magisch boek aan het lezen was. Tijdens het lezen van Nocturna ontdek je dan ook nog eens, hoe goed de cover en het verhaal bij elkaar passen.

Maya Motayne neemt de tijd om Alfie en Finn te introduceren. De lezer leert meer over hun belevingswereld en over wat Finn en Alfie drijft. Hierdoor laat de echte spanning even op zich wachten, maar het voedt wel de verwachtingen. Het is een belofte voor de rest van het boek.

De samenstelling en werking van de magie, vond ik in het begin wat ingewikkeld. Vooral bij Alfie was het even zoeken naar hoe het nu precies zat. In de loop van het verhaal wordt dit echter steeds duidelijker en daardoor ook steeds leuker.

Alfie en Finn hebben allebei een hele andere achtergrond en verschillen daardoor enorm van elkaar. Ook na hun ontmoeting blijven ze zichzelf, maar ze krijgen in de loop van het verhaal wel steeds meer begrip voor elkaar, waardoor ze een middenweg weten te vinden. Een combinatie waarmee ze mij voor zich hebben weten te winnen.

Na de wat rustige start, bouwt het verhaal zich op tot een denderend avontuur dat je wil blijven volgen. Het einde is onverwacht en biedt (hoop ik) ruimte voor een vervolg. Ik geef Nocturna 4.5 sterren.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks