Sprookje wordt nachtmerrie

sheila_hjv_inbooks 15 oktober 2019
In de thriller Opgesloten van Zine Jonson ontstaan er steeds meer scheurtjes in de relatie van Fay en Paul.

Fay had niet meer verwacht dat hij nog zou komen, een man die zijn leven met haar wil delen. Tot haar vriendin Maxime, Paul aan haar voorstelt. Paul vindt haar net zo leuk, als zij hem. Een knappe, lieve man die interesse in haar heeft. Fay is nog nooit zo gelukkig geweest.

Wanneer Paul samen met Fay een huis wil kopen, vindt ze dat het allemaal wel erg snel gaat. Toch gaat ze samen met Paul naar een huis kijken. Aangestoken door zijn enthousiasme gaat ze alsnog akkoord en ze kopen het huis.

“Ik weet dat er niets is wat ik kan zeggen om wat nu komen gaat te beïnvloeden. Ik hoor het kraken van haar stoel, zie aan de schaduw naast me dat ze is gaan staan. Ik hoor de kamerdeur opengaan en de zware voetstappen op het hout. Ik sluit mijn ogen.” Zine Jonson

Eenmaal in het nieuwe huis merkt Fay, dat Paul veranderd is. Waar is die zorgzame man gebleven? Ineens verandert haar leven, van een sprookje in een nachtmerrie.

Opgesloten van Zine Jonson is een thriller waarin Fay denkt de liefde van haar leven te hebben gevonden.

Het personage van Fay is erg volgzaam, wat haar waarschijnlijk ook het ideale slachtoffer maakt voor de situatie waar ze uiteindelijk in belandt. Ze is geneigd om de schuld vooral bij zichzelf te zoeken. Ze geeft in eerste instantie weinig tegengas in haar relatie met Paul.

In de loop van het verhaal ga je wel steeds meer begrijpen waarom Fay zo gelaten blijft. Ze wordt slachtoffer van iets, wat al heel lang in de maak is. Fay blijkt, zonder dat ze het zelf doorheeft, langzaam in een bepaalde richting gestuurd te worden.

De sfeer in het boek wordt steeds beklemmender, zeker wanneer Fay in vreselijke omstandigheden terecht komt en het verhaal daar zijn climax bereikt.

In vergelijking met de uitgebreide opbouw van deze thriller, is de afronding wat abrupt en kort. Het zou leuk geweest zijn, wanneer de verhaallijn aan het einde nog wat verder was uitgewerkt.

Opgesloten van Zine Jonson leest prettig en is vooral in de tweede helft behoorlijk spannend. Ik geef het verhaal 3.5 sterren.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks