Bijzondere superheld

Is het wel zo leuk om een superheld te zijn?

Stephanie, Steph voor haar vrienden, volgt een opleiding tot mediavormgever. Lekker creatief, daar houdt ze van. Op haar kleine studentenkamer doet ze niets liever dan tekenen. Daarnaast houdt ze van anime, werkt ze in een spirituele winkel en speelt ze graag Dungeons & Dragons met haar vrienden.

Tijdens zo een avondje Dungeons & Dragons spelen, worden zij en haar vrienden aangevallen en ziet Steph een jongen in een soort superhelden pak. Iets wat ze altijd zelf heeft willen zijn. Maar als blijkt dat ze echt een superheld is, vindt ze het toch niet meer zo leuk. Zeker niet wanneer blijkt dat ze tegen demonen moet strijden.

“De jongen kijkt me nog even recht aan en springt dan weg, zo een paar meter de lucht in, dwars door het gat waardoor hij naar binnen was gekomen. Een regen van puin komt weer over ons heen en met een ruk ben ik weer helemaal in het hier en nu. We moeten hier weg! Snel! Emmy van Ruijven

Nu haar grootste fantasie werkelijkheid wordt, vindt Steph dat hele superhelden gedoe maar niets. Wat als ze niet zo moedig is als de andere superhelden die ze kort geleden heeft leren kennen?

Supernerd van Emmy van Ruijven zul je niet snel een standaard superhelden verhaal noemen. Het heeft een ongebruikelijke heldin, met een al even ongebruikelijke superhelden gave.

Steph is een lekker chaotisch personage, waar je makkelijk voor kunt vallen. Ze is rommelig, onhandig, snottert en voor een superheld geeft ze best vaak overals het spannend wordt. Ze heeft echter ook een hart van goud, ze vecht voor haar vrienden en heeft hele normale angsten. Ze wil geloven in superhelden, maar ze is ook behoorlijk nuchter.

Supernerd combineert een fantasy verhaallijn met een gewoon studentenleven. Emmy van Ruijven neemt je mee in het leven van Steph, die ineens haar tijd moet verdelen tussen school, haar vrienden en haar superhelden bestaan. Het is leuk dat deze verhaallijnen, ook na haar ontdekking, naast elkaar blijven bestaan en hier en daar vermengen.

Zowel de vriendengroep als de groep superhelden bevatten leuke personages, waarvan sommigen wat meer ruimte krijgen in het verhaal. Alles wat het personage van Steph met zich meebrengt, vind je terug in deze groepen, van een beetje nerdy tot aan superpower. Dit zorgt dat het verhaal lekker gevarieerd blijft.

Supernerd van Emmy van Ruijven is deels wat ik me er vooraf van had voorgesteld, maar het heeft mij ook weten te verrassen en mij onder andere daardoor veel leesplezier bezorgd. Ik hoop zeker op meer boeken over Steph en haar vrienden en geef dit boek in ieder geval 4 sterren.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks