Indringend, romantisch en paranormaal

sheila_hjv_inbooks 28 september 2019
Tot in de dood van Debora Elisabeth is een romantisch en indringend young adult boek met een paranormaal randje.

Roza en Daan zijn, van jongs af aan, beste vrienden. Ze zijn verliefd op elkaar, maar ze durven het allebei niet toe te geven. Stel dat ze hun vriendschap hierdoor verpesten. Toch trekt Daan op een avond de stoute schoenen aan en vertelt hij Roza wat hij voor haar voelt. Roza kan haar geluk niet op, zij voelt tenslotte hetzelfde voor Daan.

Net nu ze eindelijk van elkaars verliefdheid weten, krijgen ze een vreselijk ongeluk. Het leven van Roza en Daan hangt aan een zijden draadje. Wanneer Roza ontwaakt, blijkt dat ze geen gevoel meer heeft in een groot deel van haar lichaam en belandt ze in een rolstoel. Ook komt ze er achter dat Daan nog steeds niet wakker is geworden.

“Teder vlecht ik mijn vingers in de zijne. Ik huiver, zijn hand voelt koud en levenloos. We schrikken allemaal op als het apparaat dat zijn hartslag aangeeft sneller gaat piepen. De golven op het scherm worden grote golven waar elke surfer overheen zou willen glijden. Heel even maar, dan worden ze weer rustig.” Debora Elisabeth.

Tijdens zijn lange slaap, ontdekt Daan dat zijn gave weer tevoorschijn is gekomen. Een gave die hij, uit angst, lang achter slot en grendel heeft gehouden. Kan Roza zorgen dat Daan weer wakker wordt? En kan Daan, Roza behoeden voor de waarschuwing die hij in zijn slaap ontvangt?

Debora Elisabeth heeft met Tot in de dood een prachtig verhaal over onvoorwaardelijke liefde geschreven. Over mensen die van elkaar houden, ongeacht de tegenslag die ze moeten overwinnen.

Tot in de dood is niet alleen ontroerend en romantisch. De paranormale twist geeft het verhaal een spannend randje. Een spanning die zich vooral nestelt in het droomleven van Daan en Roza, maar langzaamaan doorsijpelt naar het echte leven.

De harde feiten over de consequenties van het ongeluk, en de frustraties over een lichaam dat niet meer werkt zoals je gewend was, zijn op aangrijpende wijze geschreven. De onvoorwaardelijke liefde en steun van ouders en vrienden geven extra kracht aan het verhaal.

Het verhaal wordt echter vooral gedragen door de liefde tussen Roza en Daan en de moed die ze elkaar geven. Dat ze samen een vreselijk ongeluk meemaken is een bepalende factor in het verhaal. Maar de wijze waarop ze voor elkaar en elkaars herstel vechten, zowel in de echte als in de droomwereld, maakt dat dit boek je verovert.

Tot in de dood van Debora Elisabeth is gewoon een heerlijk verhaal dat, wat mij betreft, nog veel langer had mogen duren. Ik geef het boek 4.5 sterren.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks