Emotionele achtbaan

sheila_hjv_inbooks 20 februari 2020
Kan je degene redden, die jou heeft gered?

Het leven van Theodore Finch kent vele uitdagingen. Op school noemen ze hem een freak. Zijn vader en moeder zijn gescheiden en zijn familie leeft nogal langs elkaar heen. Er zijn dagen dat het leven te langzaam gaat voor Finch, en er zijn dagen dat hij voelt dat hij verdwijnt.

Violet Merkey is populair, maar ze is zichzelf niet meer. Niet sinds de dag ze haar zus verloor. Sinds die dag is alles moeilijk. Violet mist haar zus, en ze voelt zich schuldig dat zij er nog wel is.

Violet en Finch komen elkaar op een dag tegen, op de klokkentoren bij school. Allebei hebben ze het gehad met hun leven, maar toch helpen ze elkaar om van de toren af te komen. In dat moeilijke moment ontstaat er iets tussen hen.

“En nu zijn we vrienden. Ik heb zin om te schreeuwen en het huis rond te rennen, misschien op het dak te klimmen en mijn armen uit te steken, maar zonder eraf te springen, zonder daar zelfs maar aan te denken. Maar ik buig me alleen maar over het scherm en grasduin in haar foto’s.” Jennifer Niven

In hun wanhoop vinden Finch en Violet vriendschap en liefde bij elkaar. Maar waar de één opbloeit, kan de ander zichzelf opnieuw verliezen.

Wees voorbereid op een mooie, verwarrende en emotionele achtbaan wanneer je besluit om Waar het licht is van Jennifer Niven te gaan lezen. Het verhaal is mooi en pijnlijk, kalmte en chaos, grappig en verdrietig, hoopvol en hopeloos, hartverwarmend en hartverscheurend.

Jennifer Niven neemt je op indringende en confronterende wijze mee in de belevingswereld van zowel Finch als Violet die, allebei op een andere wijze, zijn getekend door verdriet. De manier waarop ze Violet en Finch tot leven laat komen, zal heel wat lezers raken.

Je duikt in de gedachten en belevenissen van Violet. En je maakt kennis met het bijzondere brein van Finch. Een brein dat soms prachtig kan stralen, van alles kan bedenken en voortdurend in beweging is. Terwijl datzelfde brein, Finch ook kan laten verdwijnen in duisternis en leegte.

Dit boek snijdt onderwerpen aan, waar we vaak liever niet over praten of nadenken. Zelfmoord en/of geestelijke problemen zijn nog steeds onderwerpen die gepaard gaan met schaamte en ontkenning. Jennifer Niven grijpt deze onderwerpen vast en heeft daar een bijzonder verhaal van gemaakt. Een verhaal waarmee je diep in het gevoelsleven van Violet en Finch mag stappen en al hun intense emoties mag ervaren. Een verhaal dat soms grappig is, maar vooral gaat over de scherpe kanten van gedachten en gevoelens.

Misschien kunnen we, onder andere door dit soort verhalen, leren om mensen die met geestelijke problemen kampen, op dezelfde manier te behandelen als mensen met lichamelijke problemen. Zonder schaamte, zonder stempel, maar met compassie en begrip.

Waar het licht is van Jennifer Niven zal nog lang in mijn geheugen blijven hangen. Ik geef het 4 sterren.

Op 20 februari 2020 verschijnt er een speciale Netflix editie van Waar het licht is, en vanaf 28 februari 2020 is de verfilming van het boek (All the bright places) te zien op Netflix.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks