Nog één keer zullen ze het spel spelen. Nog één keer zullen ze samen een weekend doorbrengen, voordat ze allemaal een andere kant op gaan. Studeren, werken of voor familie zorgen. Ieder van hen heeft andere plannen. Dus dit is de laatste keer dat ze alle vijf bij elkaar zullen zijn.

“Het is aan jullie om uit te zoeken hoe ze om het leven is gekomen. Het is aan jullie om de valstrikken in haar werkkamer, haar woonvertrekken en de toren te slim af te zijn, en om die onschadelijk te maken - en mogelijk ook de vloek of geheimen ervan. Welkom bij de zaak van de eenzame moord.” Marieke Nijkamp

Niet iedereen verheugt zich op het weekend. Ooit waren ze goede vrienden, maar inmiddels zijn ze uit elkaar gegroeid. Misschien door wat er is gebeurd, of omdat ze eigenlijk heel verschillend zijn, of omdat ze allemaal iets te verbergen hebben. Nu moeten ze gewoon nog één keer zorgen dat niemand ziet wie ze werkelijk zijn.

Er is echter een probleem met geheimen. Ze worden bijna altijd een keer ontrafeld. En tijdens dit weekend zorgen hun geheimen voor grote problemen.

Zelfs als we zwijgen van Marieke Nijkamp is een verhaal over vijf jonge mensen die bevriend zijn geraakt door een spel, en uit elkaar zijn gegroeid door het leven.

Onder de mysterieuze cover bevindt zich een verhaal dat zowel aangrijpend als spannend is. Wanneer je het boek begint te lezen, krijg je eigenlijk niet direct het vermoeden dat er ook een heel spannend gedeelte in schuilgaat. Toch is dat wel degelijk het geval. Sommige stukjes zouden zelfs niet misstaan in een horrorfilm.

Tussen de spannende stukken door, leer je meer over de personages en hun onderlinge relaties. Alhoewel het prettig is om meer over de personages te weten, valt de spanning op die momenten toch wat weg en moet deze later opnieuw worden opgebouwd. Wel vergroot het de verbondenheid met de personages, waardoor de wanhoop en angst die ze voelen harder binnenkomt.

Wanneer ik aan de vijf jonge mensen denk, is diversiteit het eerste woord dat in mij opkomt. Ze worstelen, of hebben geworsteld, met het vinden van hun identiteit, wat ze willen doen en wie ze willen zijn. Marieke Nijkamp heeft personages tot leven gebracht die je raken, verbazen en verassen. Dit boek heeft twee totaal verschillende gezichten, die goed worden samengebracht.

In Zelfs als we zwijgen moeten de personages door elkaars masker heen leren kijken, om de afschuwelijke situatie waarin ze belanden het hoofd te kunnen bieden. Ik geef dit spannende, en toch ook gevoelige verhaal 4 sterren.

Deze recensie schreef ik voor, en is terug te vinden op, de blog In de Boekenkast: https://indeboekenkast.com.

Reacties op: Een verhaal in een verhaal, een spel in een spel.

Zelfs als we zwijgen - Marieke Nijkamp