Intens verhaal

Zij is dood, maar ik had het ook kunnen zijn.

Echt, het had zomaar gekund. Ik was één van de vijf meisjes aan wie Kyle een berichtje had gestuurd. Of ik langs wilde komen. Ik had bijna geantwoord dat ik dat zou doen. Maar ik ontving een ander berichtje waar ik op reageerde. Het had weinig gescheeld of ik was daar geweest in plaats van Jamie.

Nu een jaar later besta ik dus nog. Een jaar waarin ik geestelijk best even ben weggeweest. Ik haat Kyle uit de grond van mijn hart. Hoe kan iemand zoiets afschuwelijks doen? Mijn leven is veranderd, misschien wel voorgoed.

“Nadat Jamie was vermoord lachte de wereld niet. Maar de wereld raakte eroverheen. ‘To everything there is a reason. Turn, turn, turn.’ En dus draaiden wij ons ook om. Zelfs wij vieren, die wisten dat ons gezicht op die poster voor de herdenkingsdienst had kunnen staan. We hebben ons allemaal omgedraaid, hoewel sommigen van ons daar langer over deden dan anderen.” Mary Crockett

En nu ben ik volgens mij verliefd op Charlie. Maar kan dat wel? Hij was het vriendje van Jamie. Durf ik die stap te wagen? Durf ik weer te gaan leven?

Zij ging dood en ik bleef leven van Mary Crockett laat zich, wat mij betreft, het best omschrijven als intens. Een boek waar ik even mee worstelde, dat mij boos maakte, maar mij vooral ontroerde.

Waar ik mee worstelde, was het feit dat ik las over een meisje dat zo ontzettend veel voelde, terwijl ik niet eens wist wat haar naam was. Misschien was het ook wel heel krachtig dat ze geen naam had, zo zou het iedereen kunnen zijn. Uiteindelijk noemde ik haar maar gewoon Ik.

Zij ging dood en ik bleef leven is vooral heel veel gevoel. Het gaat over schuldig zijn en schuldig voelen. Over wreedheid, woede en haat. Over het willen loslaten en het niet los kunnen laten. Over willen vergeven en niet kunnen vergeven. Over onvergeeflijke en onbegrijpelijke daden. Over een vriendelijke daad, die eindigt in iets afschuwelijks en over hen die daaraan ontkwamen.

Mary Crockett legt de gedachten van Ik haarfijn vast, precies zoals dergelijke gedachten in iemands hoofd voorbij kunnen komen. De lezer wordt meegenomen in het proces dat Ik doormaakt, na het berichtje van Kyle en de dood van Jamie. Hoe ze haar leven opnieuw probeert op te bouwen, op de brokstukken die zijn overgebleven na die afschuwelijke daad van Kyle.

Zij ging dood en ik bleef leven van Mary Crockett is, naast al het bovenstaande, ook een boek van hoop op beter. Een mooi boek dat je even moet laten bezinken. Ik geef het 4 sterren.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks