Fenomenaal

Shel Wildvang 22 januari 2021
Davide Morosinotto is een Italiaanse auteur die voornamelijk kinderromans schrijft. Hij schreef eerder al de populaire boeken ‘Het mysterieuze horloge van Walker & Dawn’ en ‘Twee fonkelrode sterren in de blinkend witte sneeuw’. Naast het schrijven werkt Morosinotto ook als vertaler en copywriter. De verloren bloem van de sjamaan is vertaalt naar het Nederlands door Pieter van der Drift en Manon Smits.

1986, Peru. Laila is afkomstig van Finland. Ze is de dochter van een diplomaat. Anderhalf jaar geleden zijn Laila met haar ouders naar Peru verhuisd. Laila moet worden opgenomen in het ziekenhuis in Peru. Dokter De La Torre is één van de allerbeste neurologen van heel Peru. In het ziekenhuis leert Laila ‘El Rato’ kennen. Een jongen boordevol avonturen. Maar dan krijgt Laila een diagnose te horen; de ziekte van Batten. Een zeldzame stofwisselingsziekte met een slechte prognose. Maar hier willen Laila en El Rato het niet bij laten. Ze ontdekken in de bib een dagboek van dokter Clarke. Samen besluiten ze dit spoor achterna te gaan. Dit resulteert in een ongelooflijke reis van de Andes naar het Amazonegebied.

Wauw! In één woord weergegeven wat ik dacht zodra ik het boek in mijn hadden had én zodra ik het boek had uitgelezen. Ik wou dat ik zo’n boek had kunnen lezen in mijn jeugd. Nu kan ik er nog steeds van genieten (als volwassene) maar ik denk dat dit boek een magisch gevoel zou achtergelaten hebben moest ik jonger geweest zijn. Morosinotto heeft een prachtige schrijfstijl. Hij kan goed weergegeven hoe een meisje van 12 jaar haar gedachten opbouwt. Erg knap. Ondanks dat het een lijvig boek is met maar liefst 528 pagina’s, heb je hem toch in een mum van tijd uit! Het verhaal slokt je helemaal op!

Het boek is erg dynamisch weergegeven. Elke pagina staat er weer een nieuwe verrassing voor je ogen. Dan een plannetje, dan zwarte pagina’s met tekst en afbeeldingen in het wit weergegeven, dan is het lettertype speciaal gemaakt en daarbovenop ook nog eens prachtige tekeningen. Dit nodigt echt uit om het boek te willen (verder) lezen! Erg aantrekkelijk voor kinderen (en volwassenen).

Een bijzonder boek met een mooi historisch verhaal (dat soms gebaseerd is op waargebeurde feiten) dat prachtig is vormgegeven voor lezers ca. +/- 12 jaar.

Meer recensies van Shel Wildvang