Beklijvend staaltje literatuur!

Shel Wildvang 05 augustus 2020
Anton de Kom was vrijheidsstrijder, verzetsheld, vakbondsman, activist, schrijver en banneling. Hij leefde van 1898 tot 1945 en was een zoon van een ex-slaaf. Via zijn familie hoorde hij veel verhalen over de slavernij. De Kom werd in de jaren ’30 verbannen uit Suriname en ging toen met zijn gezin in Nederland wonen. Hier kwam hij tijdens de 2e Wereldoorlog terecht bij het verzet. Vermoedelijk werd hij verraden waardoor hij in een Duits concentratiekamp terecht kwam waar hij in april 1945 overleed.

Dit boek begint met beschouwingen van Mitchell Esajas, Tessa Leuwsha en Duco van Oostrum.
Wij slaven van Suriname werd voor het eerst gepubliceerd in 1934. Hierin wordt de Surinaamse geschiedenis beschreven vanuit een antikoloniaal gezichtspunt.

De Kom begint zijn boek met het ontstaan van de slavernij in Zuid-Amerika en Suriname. De rol van de Nederlanders komt uitgebreid aan bod met hierbij de vergelijking naar andere landen die kolonies oprichten. Het boek geeft vele voorbeelden van de verschrikkingen en drama’s die plaatsvonden. Deze worden steeds gedetailleerd beschreven met een goede onderbouwing. Het is merkbaar dat Anton een echte intellectueel is. Anton gaat geen moeilijk onderwerp uit de weg. Zo wordt ook de rol van de slaven/maîtresses beschreven waarbij deze dames (en hun gezin) het hard te verduren kregen van zowel de landeigenaar als zijn jaloerse vrouw. Vol ongeloof lees je hoe de slaven gezien werden. Het was ondenkbaar dat 2 slaven elkaar zagen als man en vrouw waardoor de landeigenaar zijn lusten kon botvieren met wie hij maar wou. Verschrikkelijk!

Het is duidelijk dat Anton veel liefde voelt voor zijn thuisland. Hij beschrijft Suriname en al zijn schoonheden uitgebreid.
Iets beklijvend om te lezen was het feit dat de geschiedenis van Suriname volgens blanken begint bij de ontdekking der wilde kust in 1499. Hoe arrogant dat dit ons beeld is en dat dit beeld ons ook wordt aangeleerd (via het onderwijs).. Nog schrijnender is de beschrijving die de ontdekkingsreiziger maakt van de stammen die hij ontdekt in Suriname; hun bedaardheid, zachtheid, eerlijkheid en rechtvaardigheid, goedgeefsheid en ondernemingskracht… Eigenschappen waar een prachtige toekomst mee uitgebouwd zou kunnen worden indien er geen misbruik was gemaakt van deze eigenschappen..

Tijdens het lezen krijg ik het gevoel alles te willen aanduiden als “belangrijk”. Dit boek is een verzamelwerk van geschiedenis en feiten die bekend gemaakt dient te worden onder de Westerse (en alle andere) samenleving. Tijd om een juiste geschiedenis weer te geven zodat wij hieruit kunnen leren! Een belangrijk staaltje literatuur dat zeker niet uit het oog verloren mag worden!

Meer recensies van Shel Wildvang