Onzichtbare spanning

shirley pellikaan 03 december 2020
Na het geluk te hebben gehad om met deel 1 ‘Rechercheur De Klerck en het doodvonnis’ en deel 2 ‘Rechercheur De Klerck en het duivelse spel’ van P.Dieudonné te mogen kennismaken, was ik zeker weer net zo nieuwsgierig naar een volgend boek uit de pen van deze auteur.

Met deel drie, Rechercheur De Klerck en de ongrijpbare dood begint het al aardig op een serie te lijken.

Zoals ook bij de voorgaande delen in deze reeks, is het niet verrassend dat er een slachtoffer valt, er een dader is en er meerdere getuigen zijn, daar staan detectives om bekend. Maar het hoe, wat en waarom, dat is steeds weer de grote vraag.

Op een vroege kille ochtend raken we met zijn allen betrokken bij een moord. Er is een brand, een getuige en een slachtoffer. Of toch niet?

Vanaf het begin van het verhaal ben ik er bij, alsof ik daar ter plekke sta. De auteur voert je meteen mee. Al vanaf hoofdstuk twee rijzen er vraagtekens bij mij en dat zouden er alleen maar meer worden naarmate het verhaal vordert. Er ontstaan tijdens het lezen steeds meer vragen waar je als lezer geen grip op krijgt. Theorieën die je bedenkt, veegt rechercheur De Klerck bij ieder hoofdstuk steeds opnieuw van tafel. Je hebt geen idee. Wat ziet De Klerk wel maar ik niet ? Hoe kon een lijk in lucht opgaan? Dat moet De Klerck dan maar eens aan mij uitleggen.

Het boek leest zeer vlot en is beeldend geschreven. Er worden in korte tijd veel personages toegevoegd, die goed zijn uitgewerkt, we leren ze goed kennen. Langzaam maar zeker kom je er achter in welke mate iedereen betrokken is bij het moordmysterie.

Leuke is ook dat het niet alleen in Rotterdam afspeelt, maar dat ook de Italiaanse maffia er deze keer bij betrokken is en men grenzen verlegd. Dat geeft toch weer een andere touch aan het geheel, waardoor de spanning nog meer voelbaar is. Velen kennen immers wel de verhalen dat de maffia niet schuwt om hun mannetjes in te zetten en geweld te gebruiken. Je bent je leven niet meer zeker als je je daar mee in laat. Zo ook in dit verhaal.

Overal ter wereld worden misdaden als deze gepleegd. Soms doet men er jaren over om de dader te vinden en om erachter te komen wat er precies is gebeurd. Als je hoort met wat voor mysteries een moord omgeven kan zijn, hoeveel onbeantwoorde vragen en hoeveel aanwijzingen er zijn om na te trekken en hoever zich dat alles uitstrekt, snap je wel waarom het allemaal zo lang kan duren tot ze de oplossing vinden. Soms lijken kleine dingen er niets mee van doen te hebben, maar kunnen het grote aanwijzingen zijn, alles moet uitgeplozen worden. De auteur heeft dit veelvuldig gebruikt in zijn verhaal en goed neergezet.

Het hele verhaal lijkt van losse rafels aan elkaar te hangen, maar toch worden die aan het einde moeiteloos in elkaar gevlochten door onze Rotterdamse speurneus. Waar je als lezer tegen het einde van het verhaal nog steeds in het ongewisse zit, weet De Klerck allang het antwoord, maar hij prikkelt de hersenen van de lezer tot het einde.

Rechercheur ‘De Klerck en de ongrijpbare dood is wederom een spannend mysterie en smaakt naar meer.

Het uitlezen van een goed boek is als afscheid nemen van een goede vriend. Wat valt het weer zwaar! Maar gelukkig is het geen echt afscheid. Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat De Klerck binnenkort weer op de stoep staat. P. Dieudonné is ondertussen alweer druk aan het schrijven voor deel 4.

P.Diedonné is voor mij absoluut de nieuwe Baantjer!

De reeks van de Rechercheur De Klerk boeken wordt uitgegeven bij E-Pulp uitgevers.

Meer recensies van shirley pellikaan